Medielandskap i förändring

Person i röd soffa.

Efter att ha lyssnat på Mikael Kowalski på en föreläsning i SKIFTNYCKELENS regi förra veckan har det slagit mig att de kanaler som traditionellt varit informationsförmedlare inte är givna som frontfigurer i den värld som våra barn och ungdomar befinner sig i. Utifrån detta avviker jag lite från den typen av klipp som brukar hamna i filmkrönikan och har istället valt något som antagligen många av er redan har sett. Komikern Steve Kardynal använde sajten Chatroulette och skapade sin egen version av Miley Cyrus video till låten Wrecking Ball.

Det är i sig inte videon som är intressant, men eftersom den är så otroligt rolig så måste den ses, utan jag vill istället fokusera på Steve Kardynals YouTube-kanal. Han har drygt 4,5 miljoner prenumeranter. Det finns andra som har fler, men vi kan jämföra med nyhetskanalen CNN som har knappt 400 000 prenumeranter till sin YouTube-kanal (CNN International har omkring 70 000). Här börjar diskussionen om var, vad och vem som har makten på internet. Opinionsbildning och informationsförmedling pågår hela tiden på olika platser, men om man inte är medveten om hur stort YouTube är missar man de kanaler som våra elever söker sig till i allt större utstäckning. Denna diskussion får fortsätta någon annanstans, men jag vill bara lyfta fram att YouTube inte längre är ett fenomen utan en maktfaktor. Se nu videon och kom ihåg att ett gott skratt förlänger livet!

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från youtube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer information