AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
När isägget hittades…..
Jag och mina kollegor i parallellklasserna i årskurs ett arbetar fn mycket kring området vatten. För någon vecka sedan arbetade vi med sk isägg. Eleverna var mycket fascinerade över isägget och jag inledde med att berätta hur jag och kollegan Eeva en dag i vintras när vi kom till jobbet hittade tre isägg (ett till varje klass i årskurs 1) som vi tog in och la i frysen. Äggen läggs av isfågeln som bara kommer när det är minusgrader. Jag berättade vidare att det är ingen som har sett isfågeln och att det heller inte finns något liv i ägget (fortplantningsfrågan förblev obesvarad…., i sagans värld kan allt hända!). Jag tog sedan fram isägget och eleverna fick komma fram och känna på isen, undersöka ägget och titta på ägget med förstoringsglas för att verkligen se alla vackra mönster man kunde se inuti ägget.
Efter det la vi på salt och sakta började isägget smälta på ytan. Eleverna kom igen fram och tittade på hur vattnet smälte, hur fina små rännilar vatten sakta rann längs isen. Sedan droppade jag på några droppar karamellfärg och det blev väldigt vackert!
Själva isägget var enkelt att göra, det är bara att frysa vatten i en ballong. Låt ballongen ligga i frysen i två dygn för att vara helt säkra på att isägget ska bli genomfruset. Det som kan hända annars är att ägget inte har fryst till ordentligt i mitten och då spricker det ganska snabbt när eleverna känner med sina händer på ägget. Medan man introducerar sagan, om man nu har yngre elever, så är det bra att ha lindat in ägget i tidningspapper så ägget inte börjar smälta. Mina elever tyckte dessutom att det var ganska spännande när jag prasslade fram ägget från tidningspapperet. Givetvis har man tagit av ballongplasten före eleverna ska få se isägget!
Genom att arbeta med isägget berörde vi många intressanta frågor kring området vatten: varför och när fryser vatten? Hur känns is? Hur många grader var ägget (vi tog tempen på ägget)? Varför finns det luftbubblor i mitten av isägget? Vad gör salt med is? Vad hände när jag droppade karamellfärg på saltet?
Efter vårt arbete med isägget så lät jag det ligga kvar i klassrummet och då uppstod nya frågor: Hur lång tid tar det innan ägget smälter? Vad händer med vattnet? Vad händer med färgen och saltet?
Det går att göra ett helt tema kring isägget, jag tänker på hur det går att arbeta med svenska, bild och matematik tillsammans med no:n. Denna gången valde jag och mina kollegor att arbeta enbart med no-delen men när vi utvärderade så var vi rörande överens om att vi ska utveckla isägget till att bli ett tema någon gång i framtiden.
Vill ni läsa mer om isägget så titta på vad som finns i länken!
http://www.hostext.se/russinhissen/exempel_kap2.pdf