När mod möter nyfikenhet – med Europa som lärmiljö

Hösten har varit fylld av internationella möten, nya samarbeten och lärande som sträckt sig långt utanför klassrummets gränser. Elever, lärare och skolledare över hela Malmö har deltagit i mobiliteter, jobbskuggningar och utbildningar runt om i Europa – och kommit hem med ny kunskap, nya perspektiv och stärkt professionell gemenskap. Här är en sammanhållande bild av höstens aktiviteter och varför de betyder så mycket för alla som deltar och de som tar del av deras inhämtade kunskaper och erfarenheter.

 

Hösten har varit en intensiv, fantastisk och lärorik period för ackrediteringsprojektet på GRF i Malmö. Både elever och personal har rört sig ut i Europa, byggt nya samarbeten och kommit hem med kunskap, perspektiv och idéer som direkt stärker undervisning, lärande och måluppfyllelse samt inte minst vårt gemensamma utvecklingsarbete. Tillsammans bildar de en kraftfull berättelse om mod, nyfikenhet och professionell utveckling. Varje aktivitet är en del av en större helhet och de har bidragit med sin egen färg, sin egen energi och sina egna lärdomar – men gemensamt är att både elever och lärare har återvänt med nya perspektiv, stärkt kompetens och en fördjupad förståelse för hur internationellt samarbete kan utveckla undervisning och lärande. Varje mobilitet har haft sin egen riktning, men tillsammans bildar de en helhet som visar vad som händer när lärare och elever lär tillsammans – inom och utanför Sveriges gränser.

Det som förenar alla dessa insatser är inte aktiviteterna i sig, utan den växande professionella kraften: hur kompetens, ämneskunskaper och mod att testa nytt sprids mellan skolor, kollegor och länder i ett ständigt växande nätverk.

I Polen deltog två pedagoger i ett förberedande besök som visade sig bli en perfekt startpunkt för ett framtida elevutbyte. Mötet präglades av engagemang och tydlig samsyn, och redan under vistelsen växte konkreta planer fram. Det blev ett tydligt exempel på hur internationella kontakter snabbt kan ta form när värdegrund och pedagogiska mål möts i ett bra samtal, och hur mycket som kan hända när lärare ges möjlighet att mötas bortom e-post och skärmar.

I Grekland har både musiklärare och en mindre AI-fokuserad lärargrupp fått viktiga erfarenheter. Musiklärarna jobbskuggade kollegor och fick med sig nya idéer kring arbetssätt, fortsatt samarbete, elevinflytande och hur man skapar rum för kreativitet och uttryck. Samtidigt deltog en grupp lärare i en utbildning kring AI och digitala verktyg i undervisningen – ett område som snabbt växer och där internationellt erfarenhetsutbyte är avgörande. Där fick de utforska hur AI kan användas för att differentiera, inspirera och fördjupa elevernas lärande, och hur digitala resurser kan skapa mer tillgängliga och meningsfulla lärmiljöer.

Italien har också varit en viktig nod i vårt internationella arbete. Elever som reste till Pisa fick inleda ett samarbete med en vänskola och uppleva en blandning av igenkänning, utveckling och nya utmaningar. Aktiviteten stärkte relationer och gav eleverna möjlighet att arbeta i miljöer som skiljer sig från deras egna vardag. Längre in i terminen så var skolledare från två av våra skolor och jobbskuggade i en annan del av Italien för att fördjupa sitt ledarskap och få syn på olika sätt att organisera undervisning, lärares samarbete och skolutvecklingsprocesser. De perspektiv de tog med sig hem berikar inte bara deras eget arbete – utan också deras skolor i stort.

I Tyskland deltog lärare från fyra olika skolor i en utbildning med fokus på STEM, AI och matematik. Här möttes lärare med olika bakgrund och undervisningsuppdrag, och tillsammans skapade de en gemensam förståelse för hur digitalisering och naturvetenskapligt lärande kan integreras på ett sätt som verkligen kan gör skillnad för elever i olika åldrar.

Tillsammans målar dessa mobiliteter upp en bild av en organisation som rör sig, utvecklas och växer – inte isolerat på enskilda skolor, utan som ett system där lärande sprids, delas och fördjupas över gränser. Det är en höst som visar att internationellt arbete inte är en serie enstaka resor, utan en gemensam rörelse mot en starkare och mer nyfiken skolutveckling. När vi lär tillsammans, över ämnen, åldrar och länder, skapar vi en undervisning som känns – för både elever och personal.

Allt detta och mer kommer de som deltagit att berätta om på ett event under våren dit alla är välkomna för att komma och bli inspirerade. Håll utkik efter denna inbjudan men också på vad som kommer härnäst för utvecklingsarbetet för detta läsåret är bara i sin uppstart – det kommer ni snart att se. Det är just i denna mångfald av kompetenser, roller och skolmiljöer som styrkan i vårt arbete blir tydlig. När personer från olika skolor och länder möts, delar och utvecklar erfarenhet med varandra, skapas en lärandekultur som sträcker sig långt utanför klassrummets ramar. Det är samspelet mellan alla dessa röster som gör projekt som ackrediteringen levande och dynamiska, och det är i mötet mellan olika perspektiv som kvaliteten i elevernas lärande – och i vår gemensamma skolutveckling – verkligen växer.