Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Barnen smakar dopp i kopp och räknar på finska
De äldre barnen har både fått smaka på delikatesser från Tornedalen, räknat på finska och bekantat sig med nya flaggor.
I början av hösten kände jag ett sug att berätta om de människor som genom historien ofta blivit bortglömda och osynliggjorda i Sverige, nämligen de nationella minoriteterna. Det började med att en samling om det samiska folket och nu har vi faktiskt gått igenom samtliga minoriteter. Nu senast har vi haft fokus på Tornedalingar och Sverigefinnar. Precis som jag berättade om i mina förra inlägg så är det inte alldeles enkelt att hitta pedagogiskt material som är riktat till barn i förskolan. Konstigt tycker jag med tanke på att det ligger i förskolans ansvar att undervisa om de olika minoriteternas kulturer. Därför vill jag tacka för allt stöd jag fått från min vän Ilona som också råkar vara generalsekreterare för Sverigefinska ungdomsförbundet. Kiitos!!
Viktigt att inte klampa i klaveret
För mig är det ju såklart viktigt att inte klampa i klaveret när det handlar om att presentera dessa grupper på ett icke-stereotypiskt sätt. Det blev framförallt tydligt för mig efter att jag berättat om samerna på en samling. Ett barn säger till mig på den efterföljande lunchen ”Pontus, samer bor inte i vanliga lägenheter, de bor i tält!”. Hur kan det bli så tokigt tänker ni? Jag hade till och med använt mig av samiska informationscentrets power point! I sådana lägen är det viktigt att snabbt snappa upp det barnet säger och problematisera bilden som barnet fått om samer exempelvis. Det finns annars en risk att exotifiera andra människor på grund av deras tillhörighet. Därför har det varit viktigt för mig att alltid lyfta fram likvärdigheten. Samtidigt är det kul att låta barnen möta olika kulturer. På en samlingen fick barnen smaka på en specialitet från tornedalingarna, nämligen dopp i kopp. Barnen ville både prova en och två gånger. På sätt fick barnen med sig en positiv upplevelse som kan kopplas till en annan kultur.
Flaggornas symbolik
Något vi pratat mycket om är de olika flaggorna då det finns så mycket symbolik i dem. Både Tornedalingarnas flagga och Sverigefinnarnas flagga är en blandning av finska och svenska flaggan. Detta eftersom Sverige och Finland länge var samma land. Dessutom har färgerna i sig en betydelse. I Tornedalingarnas flagga står den gula färgen för solen, den blåa för vattnet och den vita för snön. Barnen har därför också fått vara med och avbildat flaggorna på olika kreativa sätt. När vi gjorde Tornedalingarnas flagga så använde barnen silkespapper i olika bitar som de sedan klistrade på ett stort A3 papper. Bilden nedan visar resultatet.
Förutom att göra flaggor så har barnet tittat på när Charlotte Kalla spurtade hem segern i Tour de ski, hon är nämligen en känd Tornedaling. Barnen har fått lära sig vad det innebär att bada bastu. slutligen har vi sett en kortfilm på meänkieli.
Sverigefinnar finns överallt!
Under våra samlingar om sverigefinnarna har jag utgått från en kort informationsfilm som är både pedagogisk och innehållsrik. I denna berättas om sverigefinnarnas historia, den finska språket och konstaterar att ”Sverigefinnar finns överallt!”. Efter filmen har jag ställt lite frågor om dess innehåll som barnen fått svara på. Vi har också räknat till tio på finska tillsammans, kollat på Pino på finska och gjort dansstopp till finska barnsånger. Pino på finska hittar ni på UR play.