AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Nu har vi satt Malmö på kartan!
Nervöst men väldigt kul att så många kom. Vi har ju nätverkat en del de senaste dagarna så jag tror att många var nyfikna på oss. Roligt! Intresset överlag är verkligen stort för den svenska förskolan, och vi märker att vi är högt ansedda i andra länder. Vi märker också att det vi kommit långt med i Malmö är områden som många av de stora talarna lyfter fram i sina tal, som t.ex. interkulturalitet, flerspråkighet och inkludering. Det kändes bra att referera till när vi presenterade hur vi tänkt i vår nuvarande organisation för modersmålsstöd.
I samband med presentationen fick vi också möjlighet att föra en diskussion med de som var där och lyssnande. Bland annat fanns det ett stort intresse av att veta mer om vår läroplan för förskolan. Vi fick även några värdefulla utmaningar som vi tar med oss hem, till exempel hur vi kan få en hållbarhet i vårt flerspråkighetsarbete samt om vi verkligen kan stödja alla språkgrupper.
Ja, visst är det är en utmaning men vi tänker att det beror på hur vi tolkar uppdraget om språkutveckling och modersmålsstöd. Denna termin ska vi i förskoleförvaltningen ta ett omtag om just detta utvecklingsområde så frågorna tar vi tacksamt med oss hem att fundera vidare kring. Efter vår paper session fick vi många uppskattande ord av både svenskar och andra från olika länder som också var och lyssnade.
Här kan ni läsa förskolornas språkpolicy och genomförandeplan för språkutveckling med fokus på modersmål:
https://komin.malmo.se/download/18.4507767414fde5b60a4d33ed/1443182821628/Spr%C3%A5kpolicy+och+genomf%C3%B6randeplan.pdf#search=’spr%C3%83%C2%A5kpolicy+f%C3%83%C2%B6rskola’
Temat för ICSEI konferensen i år är Collaborative Partnerships for System-Wide Educational Improvement. Något som har varit genomgående är vikten av att involvera hela system och skapa kunskapsallianser på olika nivåer, alltså inte bara tänka utveckling på enskilda skolor/förskolor. Vi har fått lyssna på forskare, lärare och elever som beskriver detta och hur de skapat relationer mellan lärare och elever, skola-samhälle som varit gynnsamma. När det gäller kunskap (s.k. deep learning) har flera talare lyft fram andra kompetenser än just de kognitiva som till exempel kreativitet och samarbetsförmågor. Man kan säga att det handlar om en tyngdpunktsförskjutning i diskussionen om skolutveckling från kontroll till att utveckla tillit och samarbete på olika nivåer. Mycket intressant.
Här är en länk till ICSEI programmet:
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Pedagog Malmö. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Varje morgon har vi fått små fina gåvor som kanadensiska barn gjort till oss konferens deltagare, de här söta figurerna fick vi igår!
I morgon ska vi ut och besöka verksamheter, det ska bli spännande att få träffa barn och lärare här i Ottawa. Något vi verkligen ser fram emot.
Idag snöar det men häromkvällen var det 26 minusgrader och isande kallt!
Hälsningar från Ottawa!