Nytt på Malmö delar – av pedagoger för pedagoger

alt=””
Vi tar tillfället i akt att presentera nytt material som just är upplagt på Malmö delar från Malmös pedagoger.

Ämnena varierar mellan identitetsporträtt, filmhandledning, bokcirklar och motiverande samtal. Dessutom lyfter vi upp ett smörgåsbord av filmer kring historiska händelser i Europa som kan skapa en bakgrund till både var vi är nu och vad som har hänt tidigare:

Identitetsporträtt – att uppmärksamma och diskutera identitet

Den här resursen handlar om identitet och ger eleverna möjlighet att uppmärksamma och diskutera hur våra identiteter uttrycker sig. Vad vi kan se och inte. Går det att säga hur en person är genom att titta på hen? Eleverna får möjlighet att diskutera olika identitetsuttryck och ta reda på mer om sina egna identiteter, synliga och osynliga. 

Masel Tov Cocktail – lärarhandledning till film om judisk identitet

I denna resurs  finns en lärarhandledning till filmen Masel Tov Cocktail – en film som rör kontemporär judisk identitet och antisemitism. I handledningen finns texter som kan vara grunden till en genomgång med eleverna samt specifika referenser till filmen för dig som lärare. Handledningen innehåller även övningar för eleverna att arbeta med efter filmvisningen. Filmen (30 min) går att se på Skolbibliotek i Malmös hemsida

Bokcirkel – Förvandlad 

I det här arbetsområdet läser eleverna boken Förvandlad av Mårten Melin, en annorlunda och spännande berättelse om Måns som en dag, som en blixt från klar himmel, tvingas byta skola. Författaren håller skickligt läsaren i ett spänningens järngrepp och det dröjer långt in i boken innan man får reda på vad det egentligen är för hemlighet Måns bär på. Till boken presenteras ett heltäckande och strukturerat material som du kan använda i din undervisning. Håll till godo! 

Motiverande samtal – för välmående och motivation att lära

Hur ofta samtalar eleverna egentligen med andra vuxna om livet? Det finns studier som visar att ungdomar pratar med sina närmsta vuxna ca 3–15 minuter per dag.

Många ungdomar upplever att något är ”fel” i deras liv, men har inte verktyg att sätta ord på vad det är som händer. I den här resursen får du en guidning om hur du kan samtala med elever för att de ska bli medvetna om sin situation och sitt agerande för att jobba mot en förändring – allt för må bättre och för att få motivation och ork att lära.

Historiska föreläsningar

Det här arbetsområdet riktar sig till dig som undervisar i historia på gymnasiet. Här presenteras olika historiska områden och kan användas som ett smörgåsbord att plocka av. Använd dig av den del som passar in i din kurs i den historiska epok eller område där du vill ha en genomgång.

Vi önskar er en fin vecka!

Tecknade ansikten i svart cirkel.
Lena och Annika – redaktörer på ”Malmö delar”.