Skolverkets Läslistor
Olika perspektiv på läsning – Malmö delar
Läsning fungerar även som ett livslångt verktyg för att reducera stress och stödja oss i att fatta välgrundade beslut kring komplexa frågor eller en möjlighet att förstå andra perspektiv. Den här veckan har Malmö delar läsning i fokus.
Hjärnan och lässtrategier
Det huvudsakliga syftet med det här materialet är att synliggöra och diskutera läsandet och framför allt lärandet med eleverna så att de medvetet kan välja kloka lärstrategier och tillsammans med läraren få tillgång till det framgångsrika metaspråket som krävs för att kunna resonera om hur man både läser och lär. Så passa på att koppla ihop diskussioner om läsande med samtal om hjärnan och lärande.
Givande läsning – för alla elever
Hur får man till gemensam läsning i skolan som fungerar för alla? I det här upplägget får eleverna först välja mellan två romaner. Du eller eleverna väljer själva vilka böcker som ska läsas. Planeringen fungerar oavsett vilka böcker ni väljer! Eleverna får sedan läsa i lite olika takt och de får välja mellan olika uppgifter under läsningens gång.
Begreppsmoln före läsning
Med hjälp av begreppsmoln kan du stötta eleverna innan de ska läsa en faktatext. Du som lärare behöver i förväg själv avgöra vilka ord/begrepp som ska lyftas fram, beroende på vilka av dem som är mest centrala. Det är alltså inte antalet gånger som ordet nämns i en text som avgör storleken, som annars är fallet när man gör digitala ordmoln. Du kan helt enkelt skapa en sida i en PowerPoint och skriva in relevanta ord/begrepp i olika färger och olika sammanhang.
Att utforska och variera läsning kan skapa en engagerande lärmiljö där läsandet blir en naturlig del av vardagen. Vi hoppas att läsningen fortsätter att vara en källa till lärande och glädje för både er och era elever.
Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar