Fortbildning om Sva-luppen och olika typer av bedömningar i sva
- hur avgör vi i vilken utsträckning ett andraspråksdrag observeras?
- hur gör vi en sammantagen bedömning?
- hur beslutar vi vilken kursplan eleven bör få undervisning utifrån?
Den tredje träffen
Den tredje och sista träffen innehåller fortsatt fördjupning i Sva-luppen, den här gången med fokus på följande frågor:
Under träffen tar vi oss an definitionerna ”i låg utsträckning”, ”i viss utsträckning”, i ”hög utsträckning” och ”inte alls” och tittar på elevexempel på de olika nivåerna.
Olika typer av bedömningar i sva
Under träffen pratar vi också om olika typer av bedömningar som rör ämnet svenska som andraspråk och varför det är viktigt att hålla isär dessa.
Bedömning utifrån kunskapskriterier/kriterier för bedömning
Precis som i alla andra ämnen gör vi bedömningar utifrån ämnets kunskapskriterier och kriterier för bedömning. För de yngre eleverna gör vi även Hitta språket och Nationellt bedömningsstöd för läs- och skrivutveckling, båda med syfte synliggöra och följa upp elevernas kunskaper, identifiera elever som riskerar att få svårigheter i sin läs- och skrivutveckling samt elever som behöver extra stimulans. För de äldre eleverna sätter vi betyg utifrån kriterier för bedömning i sva. Gemensamt för dessa är att det är kursplanens kriterier som är utgångspunkten.
Bedömning av andraspråksutveckling
När det gäller andraspråkselever är det också viktigt att vi bedömer och följer deras andraspråksutveckling över tid. För detta kan vi till exempel använda Bygga svenska, som är Skolverkets kartläggningsmaterial för nyanlända elevers andraspråksutveckling. Där kan vi följa elevens språkutveckling när det gäller tala, läsa, skriva, lyssna. Syftet är att synliggöra elevens språkliga nivå för att kunna planera undervisning och stöttning framåt. Bygga svenska är inte kopplat till kursplanen i sva utan tar en bredare ansats gällande elevers andraspråksutveckling.
Behovsbedömning
Sist, men inte minst, kräver sva-ämnet att vi gör en behovsbedömning. Alltså en bedömning av huruvida elever har behov av att få undervisning utifrån kursplanen i sva. Den här bedömningen har ingenting med kunskapskriterier att göra, den synliggör inte heller elevens hela andraspråksutveckling, utan sätter luppen på vissa delar av den, delar som kan användas för att besvara frågan vilken kursplan eleven bör få undervisning utifrån. I Sva-luppen använder vi kursplanen som utgångspunkt, men då med fokus på det centrala innehållet i jämförelse med svenskämnet för att avgöra vilken typ av undervisning som kommer utveckla eleven mest.
Vi kan alltså inte använda nationella prov, Hitta språket eller kriterier för bedömning för att göra en behovsbedömning. Vi kan heller inte använda Sva-luppen för att sätta betyg eller följa en elevs hela andraspråksutveckling. Bygga svenska talar inte om hur eleven förhåller sig till kriterierna i kursplanen, eller vilken kursplan eleven är i behov av att följa. Däremot kan samma elevaktiviteter ofta användas som underlag för alla tre typer av bedömning, om vi tittar på dem med olika bedömar-glasögon på.
De två första träffarna
Första träffen har fokus på andraspråksutveckling och skolämnet svenska som andraspråk, samt introduktion till vår nya riktlinje i sva och stödmaterialet Sva-luppen. Den andra träffen går djupare in i Sva-luppen och hur vi kan samla in underlag för att identifiera de andraspråksdrag som finns i observationsprotokollet, samt vad dessa andraspråksdrag innebär.
En fjärde träff för lärare i förskoleklass
En fjärde träff erbjuds lärare i förskoleklass, där fokus är hur vi kan göra behovsbedömningar utifrån de aktiviteter som förekommer i förskoleklassen, med särskilt fokus på aktiviteterna i Hitta språket.
Alla tre träffar finns att se inspelade på Komin, och går också att beställa till den egna skolan. Fler digitala träffar kommer att erbjudas under nästa läsår.
Länkar
Länk till blogginlägg på Pedagog Malmö om träff 1