Om elever ställer frågor till en arkeolog…

alt=””

Att upptäcka spår från forntiden i Malmö är ingen lätt uppgift. Man måste veta var och vad man ska leta efter. Som en del av lektionspaketet om forntiden i Malmö ska eleverna först få veta lite mer om dem som arbetar med de fysiska spåren och föremålen från människors aktiviteter, arkeologerna.

Vi är mitt uppe i vårt arbete att testa vårt forntidsmaterial i klasserna F-3 på Stenkulaskolan. Innan vi fördjupar oss mer om hur människorna levde under de olika perioderna måste vi veta mer om vad en arkeolog är och hur deras arbete går till.

Funderingarna över yrket arkeolog inleds med filmen Vad gör en arkeolog där Thomas Persson från Malmö museum berättar om vad en arkeolog gör och vad de kan hitta vid utgrävningar. De flesta av bilderna har någon koppling till utgrävningar i Malmö.

Eleverna får också prova på att slå sönder porslin och sedan känna på hur lätt eller svårt det är att sätta ihop dem. Vi funderar också över vad som skulle kunna finnas under våra fötter.

Under arbetet får eleverna inte svar på alla sina frågor utan istället uppstår fler frågor. De har då haft möjlighet att ställa dem till Thomas. Här är några smakprov på funderingarna och så här svarar Thomas:

  • Hur ser skelettet ut under marken?

Som ovan mark, fast det är brunbeigt i färgen på grund av jorden det ligger i. Det kan också vara söndrigt eller gå sönder lätt så man måste vara försiktig när man gräver ut det. Ofta använder man smörknivar av trä istället för de vanliga grävverktygen.

  •  Finns det fiskar under marken?

Faktiskt – JA!!! Det beror på att människor har ätit fisk och de tyckte inte heller om benen, så dem rensade de bort eller spottade ut. På en del platser så har floder ändrat sitt lopp, sjöar torkat ut eller växt igen och då kan det finnas fisk som har fångats och inte kunnat rädda sig.

  • Har ni hittat ett levande skelett?

Varje dag – eftersom alla människor och djur har skelett i sig. Du menar kanske om jag har träffat på nåt spöke i form av skelett? Då är svaret nej – jag tror inte på spöken, funkar inte riktigt att göra det och samtidigt gräva ut rester av människor.

  • Har ni hittat levande djur under marken?

Jodå, daggmaskar kan man hitta, bin eller getingar också ibland, men de hör ju till vår tid – inte forntiden.

  •  Har ni hittat hål i marken till harar och påsken? Där påskäggen finns?

Inga påskägg eller påskharar tyvärr. Däremot så händer det att kaniner och harar som gräver gångar i marken och bygger gryt (bon inne i kullar) kan råka förstöra fornlämningar. Ibland har faktiskt arkeologer hittat fornlämningsplatser genom att undersöka jorden de och mullvadar har putat upp till ytan. Om de grävt igenom fornlämningar så finns det fynd i jordhögarna.

Lite efter påsk har vi testat klart och är färdiga för publicering och dela med oss av hur vi har jobbat med forntiden i Malmö. Allt kommer att ligga på Pedagogiska kartor.

Idag kan du ta del av flera olika lektionspaket som är knutna till staden. Titta in på Pedagogiska kartor och klicka på symbolerna i kartan.

Porslinsbitar klistras ihop.