Matematik, motivation och stödmaterial!
Plantering på Rostorps förskola
Förskolan inledde 2013 processen att förändra sin gård och göra den grön, genom projektet Gröna skolgårdar. Pedagoger har tillsammans med landskapsarkitekter och inspiratörer varit med och påverkat utformningen av de nya inslagen. Tankarna har sedan tagits vidare och konkretiserats i form av en ombyggnadsplan för gården. Allt det praktiska arbetet görs tillsammans med förskolans barn och personal.
På plats är vi tre stycken från Malmö Naturskola och Jens och Fredrik från Kommunteknik. Vi inleder med att berätta att vi ska plantera både träd, buskar och blommor tillsammans. Vi kommer alla att hjälpa till att gräva hål i jorden och sätta ner plantorna. Vi tittar lite närmare på en av växterna vi ska plantera, Anisisop. Luktar den något speciellt? Ja, lite laktrits faktiskt!
Och vad är de här vita trådarna som finns i botten när vi tar bort krukan? Det var klurigare. Men när vi frågar vad växter behöver för att växa är de flesta snabba på att svara vatten! Och varifrån kommer vattnet? Från kranen, hojtar någon! Ja visst, det stämmer ju. Från regnet, ropar en annan. Precis! Det har regnat varje dag i över en vecka så det är inte svårt att föreställa sig hur blött det är i marken. Hur ska växten få tag i vattnet den behöver? Jo den använder faktiskt trådarna till att suga upp vattnet, ungefär som när vi dricker saft med sugrör. De kallas rötter, trådarna.
Nu sätter vi igång! Alla barnen får spadar och en jordplätt där det ska grävas. Tillsammans ska vi plantera en massa plantor, en blandning av salix, buddleja, syrénbuskar, schersmin, anisisop, björngräs och mycket mer. Alla hugger i och gräver. Hålen där salixplantorna ska stoppas i måste vara ganska stora. Jorden är blöt och tung av allt vatten, så det krävs lite tålamod. Men med så många händer och muskler som jobbar går det undan och efter en och en halv timme och två ihärdiga barngrupper har vi klarat att plantera allt! Då har vi även hunnit bekanta oss med en daggmask som många små händer vågade hålla i. Att den gillar att leva i jorden kunde vi ju se men tänk vad fantastiskt att den hjälper till att förvandla löv till ny jord!
När alla spadar samlats ihop och jord borstats bort från händer och kläder samlas vi igen vid stockarna. Om några år kommer salixplantorna ha vuxit sig så stora att det går att gömma sig i mitten av dem och syrenerna och schersminerna kommer dofta ljuvligt. Förhoppningsvis kommer den hittills ganska oanvända baksidan av gården inspirera till nya lekar, upptäckter och lärande bland barnen på Rostorps förskola.
Besök vår hemsida för mer inspiration kring hur du som pedagog kan arbeta med utomhuspedagogik: www.malmo.se/naturskola
Publicerat av Erik Lensell
Bloggat av Lina Hällström