Pokémon i undervisningen?

alt=””

Många barn och ungdomar har en eller flera fiktiva världar de brinner för, det kan vara Harry Potter, The Walking Dead, Pokémon eller kanske Sailor Moon. Dessa världar ryms inte i ett enda verk, det handlar till exempel inte bara om TV-serien The Walking Dead utan också om spelet och seriealbumen. Det är häftigt att diskutera sådan fiktion med eleverna. Om de gillar Sherlock Holmes så gillar de ofta hela grejen med Sherlock Holmes, inte bara en viss bok eller TV-serie, och de diskuterar Sherlocks drivkrafter utifrån flera olika fiktiva källor.

Men många av de digitalt infödda (som Stefan Lundström på LTH  kallar de unga) stannar inte där. De nöjer sig inte med att konsumera berättelser från en uppsjö olika källor inom en viss fandom. De skapar dem själva också. De skriver egen fanfiktion, de skriver det som de själva hade velat läsa om favoritkaraktärerna. Och dessa berättelser blir sedan en del av den fiktiva värld som andra konsumerar.

Skolverket berättar i artikeln ”Tas barnens erfarenheter och kunskaper till vara i klassrummet” om Carina Fasts forskning. Fast fann bland annat att barnens populärkulturella intressen inte utnyttjades särskilt mycket i undervisningen.

Vilka fiktiva världar är störst hos dina elever just nu? Hur skulle man gemensamt kunna dyka in i dem, för att maxa lärandet? Kan man skapa en växelverkan av konsumtion och produktion? För gymnasieelever finns just nu tävlingen Jag skriver i dina ord, där uppdraget är att skriva en text som utgår från valfri dikt eller låttext. Man kan till exempel skriva en text utifrån ett annat berättarperspektiv eller göra en haiku på sin favoritrefräng, som de skriver på hemsidan.

Det kan vara kul att tävla med sin text. Tidningen Skriva har just nu en ny omgång av sin bildtävling, där man ska skriva en inledning på en berättelse baserat på den här bilden. Texten får vara max 25 ord lång. Deadline är dock redan den 12/1 2017.

Så här i början av en ny termin kan det vara skönt att mjuka upp skrivarhuvudet och sänka prestationsångesten inför det egna fiktiva skrivandet. Några bra skrivövningar finns här och här.

 

Av: Lisa Bolin

Skrivtävlingar

http://tidningenskriva.se/ny-omgang-av-bildtavlingen-16/

jagskriver.nu

http://www.barnensbibliotek.se/Skriv/Skrivt%C3%A4vlingar/tabid/1021/Default.aspx

 

Skrivövningar

http://www.svd.se/sa-skriver-du-en-novell-pa-20-minuter

http://www.barnensbibliotek.se/Skriv/Skrivtips/tabid/1016/Default.aspx

 

Tas barnens erfarenheter och kunskaper tillvara i klassrummet? Artikel från Skolverket

http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/spraklig-kompetens/undervisning/tas-barnens-erfarenheter-till-vara-1.119292

Bild: The Real Pikachu av användaren Lagutin på Deviantart.com, där konstnärer (just nu 14,5 miljoner) delar sina verk för att få feedback.