Att utveckla pedagogiskt ledarskap över gränserna

Rektorerna Jenny Nyberg och Teresa Bonaccorsi tillsammans med ansvarig utvecklingssekreterare Camilla Svensson framför skolan IC Toniolo, Pisa.
Vårt gemensamma fördjupande  lärande genom metoden principal mentoring pågår genom ett av Malmös Erasmus samarbeten.  Under snart två års tid har vi två rektorer tillsammans med en medlärande diskuterat ledarskap och skolutvecklingsstrategier tillsammans med skolledarkollegor runt om i Europa.  Denna gången fördjupar vi lärandet ytterligare och i detta besök deltar en skolledarkollega och några förstelärare.

Detta är en del av Principal mentoring projektet som observeras och leds av  Camilla Svensson från  utvecklingsavdelningen. Samarbetet inleddes i Dublin 2022 och under de senaste två åren har vi haft kontinuerliga digitala möten, enskilt och i grupp med andra rektorer samt jobbskuggningar på varandras skolor. Vi fokuserar vårt lärande på att diskutera organisation, lärares lärande, distribuerat ledarskap och inkludering.

Denna gången har vi varit på plats i Italien och då har även våra förstelärare delat med sig av hur våra lärare jobbar med och utvecklar sin undervisning genom PLC , mötenas tre olika faser, hur man kan jobba med dataväggar och lärande modellen. Målet med besöken är att följa upp den plan som vi två skolledare och våra IKT- pedagoger satte under besöket i Dublin i oktober 2022. Fokus för våra träffar är ledarskap och kunskapsdelning.  Under detta andra besök i Pisa ingår det enligt planen att ta med några av skolans lärare i samtalen och skapa gemensamma ytor för dem att mötas i deras lärande och utveckling. Under 2023 har vi jobbskuggat varandra och besökt varandras skolor samt löpande haft digitala möten där våra lärande samtal utgått från Alma Harris bok ”Distribuerat ledarskap”

Milena (förstelärare Rådmansvångens skola) , Jenny (rektor Västra rektorsområdet), Christina (lärare Pisa) , Camilla (utvecklingssekreterare UA) , Teresa (rektor Pisa), Linda (förstelärare Rådmansvångens skola), Malin (bitr.rektor Västra skolan) och Vanja (förstelärare Västra skolan) framför skolan IC Toniolo i Pisa.

Inkludering i Italien

Italien har tydliga riktlinjer och lagar för inkludering vilket betyder att alla elever oavsett svårigheter och utmaningar deltar i den ordinarie undervisningen. Till sin hjälp finns det resurslärare som stödjer flera elever i klassen. I Italien undervisar man även i Italienska som andra språk och detta räknas som en stödinsats som ges till skolans nyanlända elever ( specialeducation needs line2 – dyslexi, nyanlända, dyslkalkyli, språkstörningar osv). Detta regleras i italiensk lag och ska därmed alla ha en individuell plan sammanställd av skolans specialpedagog.

Under våra besök i Italien har vi ofta hamnat i djupa samtal med skolans koordinator för special education needs och Italienska lagen om inkludering av alla barn i skolan ( linje 1 och 2 – där linje 1 handlar om barn med funktionshinder, dövhet, synskada, intellektuell funktionsvariation, autism osv). Till skoldistriktet hör också sjukhusskolan och dess fantastiska verksamheter som baseras ömsesidighet mellan skola, clowner och läkare. Tillsammans jobbar man för att skapa en så normal skolmiljö som möjligt under långa och tuffa behandlingar.  Pisas sjukhus är ett av två i Italien där man genomför benmärgstransplantationer varvid flera av barnen är under denna behandling.

En fågel breder ut sina vingar för att bege sig ut på en flygtur. Bilden är tagen en vindstilla morgon vid floden i Pisa.
Vi fortsätter vårt gemensammas lärande och efter varje lärande utvecklas vårt ledarskap. I kommande bloggar kan ni följa förstelärarnas reflektioner och lärande. Foto: Jenny Nyberg

Våra lärdomar och reflektioner kommer delas i kommande bloggar. Häng med oss på en flygtur…