Att vända frånvaro till närvaro
Att utveckla pedagogiskt ledarskap över gränserna
Detta är en del av Principal mentoring projektet som observeras och leds av Camilla Svensson från utvecklingsavdelningen. Samarbetet inleddes i Dublin 2022 och under de senaste två åren har vi haft kontinuerliga digitala möten, enskilt och i grupp med andra rektorer samt jobbskuggningar på varandras skolor. Vi fokuserar vårt lärande på att diskutera organisation, lärares lärande, distribuerat ledarskap och inkludering.
Denna gången har vi varit på plats i Italien och då har även våra förstelärare delat med sig av hur våra lärare jobbar med och utvecklar sin undervisning genom PLC , mötenas tre olika faser, hur man kan jobba med dataväggar och lärande modellen. Målet med besöken är att följa upp den plan som vi två skolledare och våra IKT- pedagoger satte under besöket i Dublin i oktober 2022. Fokus för våra träffar är ledarskap och kunskapsdelning. Under detta andra besök i Pisa ingår det enligt planen att ta med några av skolans lärare i samtalen och skapa gemensamma ytor för dem att mötas i deras lärande och utveckling. Under 2023 har vi jobbskuggat varandra och besökt varandras skolor samt löpande haft digitala möten där våra lärande samtal utgått från Alma Harris bok ”Distribuerat ledarskap”.
Inkludering i Italien
Italien har tydliga riktlinjer och lagar för inkludering vilket betyder att alla elever oavsett svårigheter och utmaningar deltar i den ordinarie undervisningen. Till sin hjälp finns det resurslärare som stödjer flera elever i klassen. I Italien undervisar man även i Italienska som andra språk och detta räknas som en stödinsats som ges till skolans nyanlända elever ( specialeducation needs line2 – dyslexi, nyanlända, dyslkalkyli, språkstörningar osv). Detta regleras i italiensk lag och ska därmed alla ha en individuell plan sammanställd av skolans specialpedagog.
Under våra besök i Italien har vi ofta hamnat i djupa samtal med skolans koordinator för special education needs och Italienska lagen om inkludering av alla barn i skolan ( linje 1 och 2 – där linje 1 handlar om barn med funktionshinder, dövhet, synskada, intellektuell funktionsvariation, autism osv). Till skoldistriktet hör också sjukhusskolan och dess fantastiska verksamheter som baseras ömsesidighet mellan skola, clowner och läkare. Tillsammans jobbar man för att skapa en så normal skolmiljö som möjligt under långa och tuffa behandlingar. Pisas sjukhus är ett av två i Italien där man genomför benmärgstransplantationer varvid flera av barnen är under denna behandling.
Våra lärdomar och reflektioner kommer delas i kommande bloggar. Häng med oss på en flygtur…