Resurser som stöttar elevernas skrivande – från idé till färdig text
Queert filmskapande i förskola
Allt började på en samling där jag hade tänkt göra en ritsaga tillsammans med barngruppen. I tur och ordning fick barnen svara på hur sagan skulle fortsätta. När samlingen var slut hade vi tillsammans skapat en helt egen saga. Då väcktes en tanke hos mig att skapa en längre saga där barnen fick vara författarna. Jag bestämde mig för att använda tärningsmetoden. Metoden går ut på att det tas fram sex möjliga utfall för en saga sedan kastas tärningen för att avgöra vilket av alternativen som blir själva utfallet.
I den saga som skapades på min avdelning så skulle vi exempelvis välja på vilken plats sagan utspelade sig. Barnen kom fram till sex olika förslag. Ett barn fick sedan slå tärningen för att se vilken siffra det blev. Tärningen hamnade på siffran fyra vilket betydde att sagan skulle utspela sig på en förskola. Såhär fortsatte det tills sagan var klar. Slutligen hade vi en färdig saga full av olika karaktärer och spektakulära händelser.
Sagan om Drottningen Polly
Sagan kom att handla om drottningen Polly med sin magiska blomma som var förälskad i läraren Anna som arbetade på förskolan. En natt träffades dem på förskolan. Polly ville berätta att hon var förälskad i Anna. Dessvärre släppte Polly sådana förfärliga fisar som fick Anna att bli upprörd. Polly bad om ursäkt och berättade att anledningen till att hon fes så mycket var för att hon ätit för mycket brunkål. Drottning Polly älskade nämligen brunkål.
Efter att Polly gått på toaletten på Annas önskan skulle hon sedan avslöja sin kärlek. Men knappt hann Polly säga de magiska orden innan en hungrig zombie dök upp på avdelningen. Zombien ville äta upp Anna och Polly. Då kom Anna ihåg att hon gömt en bomb i pulpeten. Hon tog fram bomben och kastade den på zombien. Bomben sprängdes så högt att zombien fick ont i öronen. Detta gjorde zombien väldigt arg så den åt upp Anna och Polly.
Men i Drottningens blomma levde en älva som hade en magisk trollstav. Zombien försökte sno trollstaven från älvan men misslyckades. Den magiska älvan kunde därför trolla tillbaka Anna och Polly igen. Mitt i allt detta dök den läskiga sommarskuggan upp och kastade skuggslem på Zombien. Hur sagan slutar får vi aldrig veta, ett öppet slut helt enkelt.
Sagan blir till en film
När handlingen var färdig gick sagan in i en ny fas. Kanske kunden sagan bli till en kortfilm? Barnen fick först visualisera de olika karaktärerna genom att göra handdockor av dem. Dessa handdockor användes sedan för att träna på visuella effekter. Med hjälp av en låda, en projektor och en ipad att filma med så fick barnen prova att skapa små kortfilmer. Barnen fick turas om att bli filmade och att filma. Vid ett senare tillfälle hade vi en samling om filmmusik. Olika musik skapar ju olika känslor. Barnen fick lyssna på musik som var romantisk, spännande, ledsam, läskig och glad. De fick sedan välja vars en känsla som de sedan skulle göra en kortfilm av med handdockorna. Ett av barnen valde exempelvis att göra en romantisk film där Polly och Anna gick hand i hand på en solig strand. Samtliga kortfilmer visades upp för kompisarna på avdelningen.
Green screen, kostym och skådespeleri
Nästa steg i processen var att få ihop hela berättelsen till en film. Därför satte jag mig ner och skapade ett bildmanus som kunde stötta barnen att veta vilka scener som skulle spelas när. Barnen fick också fundera över vilka roller de ville ha i filmen. Vissa barn ville filma medan andra ville skådespela. Här tränade vi också på att gå in i och spela olika karaktärer. Hur rör sig en Drottning? Hur ser en älva ut? Det fanns många frågor att reda ut. Efter lite dramaträning fick barnen sedan dela upp karaktärerna mellan sig. Här valde exempelvis en pojke att spela drottningen Polly.
När alla valt ut sina karaktärer fick de sedan plocka ut kostymer som de tyckte passade. Pojken som hade valt att spela Polly tyckte att hon skulle ha solglasögon och en handväska där den magiska blomman skulle ligga. För att skapa visuella effekter använde vi oss mycket av green screen och projektorn. Appen ”Green screen” fanns nerladdad på våra Ipads, och sen hade förskolan köpt in gröna tyger. Detta använde vi oss utav för att få till passande bakgrunder. Med barnen pratade jag mycket om att det gröna tyget var magiskt och kunde förvandlas till allting med hjälp av appen och att den får det att se ut som att man exempelvis befinner sig på ett berg när man egentligen är på förskolan.
En annan app som användes flitigt var ”imovie”. I denna app kan filmerna sättas ihop, klippas, redigeras med mera. Här var det dock svårt för barnen att hänga med så därför tog jag mer ansvar för den delen. Vi använde också imovie för att lägga in ljudeffekter. Barnen fick vara med och bestämma vilken effekt som passade i filmerna.
Jag märkte på barnen att det tyckte det var kul att göra film. De ville se om sina scener om och om igen och var så stolta över resultatet. För att avsluta sagoprojektet hade de barn som varit med och skapat filmen en smygpremiär. Den stora premiären äger rum på förskolans dag den 19 maj när vi kommer visa filmen för hela förskolan. Det ska bli kul.