Rapport från ett dansk-svenskt skolsamarbete på gång

Människor sitter runt bord och samtalar.
Här kommer en rapport om ett pågående samarbete med en skola i Fredericia  som kretsar kring historia och nordisk språkförståelse. Har du en åk 5 och vill vara med till våren så finns det en dansk klass som väntar!

Vi på Bulltoftaskolan har fått möjligheten att samarbeta med två sjätteklasser i Fredericia på Jylland. Skolan heter Erritsö Fällesskole Höjmosen.

Tanken med projektet är att vi ska samarbeta dels i historia om 1600-talet och dels ha ett språkligt utbyte.

Vi startade upp vårt samarbete i juni 2017. Här presenterar vår klass 6B sig (dåvarande 5B) sig i ett filmklipp utanför Malmö museum. Detta bara för att vi skulle komma igång innan vi gick på sommarlov.

Höstterminen startade med att våra elever i 6B skrev varsin presentation om sig själva i planschformat och dessa skickades till våra danska vänner innan de skulle komma på besök till oss i oktober 2018. Vi pedagoger bjöd in museipedagogen Thomas Persson på Malmö museum, som också är delaktiga i projektet till vår skola för att diskutera hur vi kunde lägga upp vår plan inför elevernas i historia. Vår tanke var att våra elever skulle presentera Malmö under 1600-talet ur olika perspektiv. Jessica och Mia fick även en rundtur på museet av Thomas, där han skulle inspirera oss till hur och om vad eleverna kunde lära sig om och visa upp.

Klassen fick vid ett senare tillfälle en liknande rundtur för att inspireras och kunna välja inriktning inför det kommande arbetet.

De områden vår klass valde att arbeta med var Horns/Torstenssons krig, Kända kvinnors perspektiv, tolkning av Karl den XI:s familjeporträtt och modet under 1600-talet, vapen och strider, samt guidad tur genom Malmös viktiga platser med fokus på historia.

Thomas kom till klassen ett antal tillfällen och bidrog med sin kunskap och litteratur, samt en del material.

Vi var bara 16 elever och de var 47 stycken, så våra elever var lite oroliga inför träffen  och de föredrag de skulle hålla på museet och hur det skulle fungera med språket.

De hade också förberett en rundtur på skolan och dess lokaler, där de i grupper skulle berätta för de danska eleverna.

Innan besöket skulle ske Facetimade först lärare och sedan klasserna med varandra. Då passade eleverna på att ställa sina förberedda frågor till varandra. Detta bara för att de skulle ta bort lite av nervositeten och att man skulle ha ett ansikte på varandra.

Våra danska elever och lärare blev inbokade på två olika vandrarhem och ordnade själva busskort för att ta sig fram och tillbaka till skolan. De kom vandrande till oss den 4 oktober vid 12-tiden och då bjöd skolmåltider på lunch. Detta var en ny upplevelse både för elever och lärare. Därefter skulle vi ha brännbollsturnering tillsammans med en annan klass från Bulltofta för att bli fler elever. Då kom ett ösregn så vi fick snabbt ändra till Spökbollsturnering i gympasalen, som blev väldigt lyckad trots att vi var 80 dyngsura ungar i en ganska liten sal. Därefter hade eleverna i 6B sin guidning och sen blev det en tipsrunda som handlade om Sverige där eleverna var i blandade grupper. Vi avslutade Kanelbullens dag med hembakade kanelbullar och saft i matsalen.

Nästa dag startar med frukost för danskarna i Bulltoftaskolans matsal. Därefter tog vi förbokade bussar till museet och där delar vi upp de danska  eleverna i 2 grupper. Den ena gruppen gick på rundtur i stan och då fick vi låna ett headsetsystem där man har en liten snäcka i örat så att man tydligare kan höra den som talar. En mycket bra lösning då det var svårt för eleverna att höras utomhus och dels för att lättare förstå språket. Denna fick vi låna från museet.

Den andra gruppen gick runt på stationer på slottet där 6B:s elever visade och berättade om sitt ämne vid utvalda platser på museet.

När visningen på slottet var klart gick man i helgrupp ner till Kommendanten och där visade Thomas hur man kunde göra en fjäderpenna. Därefter var det lunch som vi hade med från skolan.

Efter lunch skiftade vi grupp och aktivitet med varandra.

När vi var klara åkte vi tillbaka till skolan och där fick de danska eleverna roa sig medans klass 6B gick hem en sväng för att sedan komma tillbaka till vår aktivitetskväll med grillning, musik, lekar och dans. Ett mycket uppskattat inslag tyckte alla.

Vår sista dag tillsammans avslutades på skolan med en utvärdering, dels individuellt av alla och sen i blandade grupper. När alla grupper var klara med sina utvärderingar samlades vi alla 70 och vi fick höra vad varje grupp kommit fram till på danska, då det var de danska elevernas upplevelse som var den viktigaste denna gången.

Vi använde oss av metoden välj ut en i gruppen som på en minut ska sammanfatta vad ni kommit fram till. Det gick toppen och det var nästan bara positiva upplevelser. Det som var svårast var helt klart att förstå varandra.

Barn redovisar för publiken.

Efter vår utvärdering hade vi en fotbollsmatch Sverige-Danmark då eleverna önskat detta. Tyvärr förlorade Sverige, trots att vi fick göra några danska elever till svenskar.

Både vi lärare och alla eleverna tyckte att det fungerat toppenbra och ser verkligen fram emot att få träffas igen i Fredericia till våren. Dessförinnan ska vi hinna Facetima lite till och eventuellt skriva till varandra.

Marie “Mia”  Müller, Jessica Axgart och Helena Schön

Vill du vara med? skriv till marianne.bomgren@malmo.se