“Rätten att fritt förflytta sig” eller “När den svarta KUBEN kom till Värnhemsskolan”

Texter uppsatta på vägg i svart kub.
Barbro Willners på Värnhemsskolan var en av tre utbildningschefer i Malmö som anmälde sin skola till projektet “Varje människa kan göra skillnad”, ett samarbete mellan Raoul Wallenberg Academy och Friends. Några månader senare öppnades en mycket ovanlig utställning inuti en svart KUB på nio kvadratmeter...

Texter uppsatta på vägg i svart kub.Det var någon gång på vårvintern som det första mailet dök upp. Min närmaste chef Johan Aspelin meddelade att vi på Barn – och Fritidsprogrammet skulle ta på oss ansvaret för ett helt nytt, spännande projekt om mänskliga rättigheter. Vi skulle få jobba med en av de 30 artiklarnaFem personer skjuter in kub genom port. och göra en utställning på en mycket begränsad yta – nämligen inuti en KUB på cirka nio kvadratmeter.

Jag gillade idén och efter en allmän förfrågan på skolan bildades en behändig liten projektgrupp; en bildlärare, två lärare i svenska och jag. Sedan hände allting mycket fort. En tidig morgon stod den plötsligt där på E-gården, den svarta KUBEN. Redan samma dag började vi jobba intensivt med planering – både kreativt och tekniskt. Alla var överens om att vi hade haft tur som fick artikel 13 “Rätten att fritt förflytta sig”. Det var inga problem att komma igång.Svart kub utanför skola.

  • Eleverna på BF och språkintroduktion började producera texter, bilder, filmer, bildspel m.m.
  • Jag åkte till Stockholm, stämde av våra KUB-idéer, träffade deltagare från andra skolor och Alicia Donat Magnin, ansvarig i projektgruppen på Raoul Wallenberg Academy, samt Friends
  • Teknikgruppen byggde ett träskelett inuti KUBEN,  skruvade fast TV:n i taket och iPad-skåpen på väggen
  • Bildläraren häftade upp svart tyg på allt utom golvet och hängde upp alla linoleumtryck med texter som hennes och en Europakarta.av svensklärarnas språkintroduktionselever hade gjort
  • Jag såg till att en världskarta trycktes på självhäftande plast och klistrades på golvet
  • Den andra svenskläraren lät informationsavdelningen trycka upp en liten bok med texter som hennes elever på språkintroduktion hade skrivit
  • Två av mina f.d. elever från Nya Latins mediainriktning filmade rörelse/dans med våra dramaelever
  • Vi läste in elevtexter på ljudfiler som lades in i dans/rörelsefilmen och vår IT-tekniker såg till att alltsammans kunde visas på TV:n
  • Vi lade in texter, filmer och bildspel som BF-eleverna hade gjort i Ipadsen
  • Högtalare och spots sattes på plats av teknikgruppen

Vernissage på Värnhemsskolan 3 juniPersoner med paraply står utanför svart förråd.

Den 3 juni var det dags för vernissage i hällande regn på Värnhemsskolans E-gård. Vår (projektgruppens) ursprungliga idé – eftersom även Borgarskolan och Agnesfridskolan var med i projektet – var ett gemensamt vernissage någonstans mitt i stan. Av olika skäl som vi inte råder över, blev det inte så… Det kom ändå en del folk och vi fick lite press i Malmö plus mycket beröm från Raoul Wallenberg Academy när de fick se bilderna.

KUBEN åkte tillbaka till Stockholm

I mitten av augusti fraktades vår KUB till Stockholm. Vi fick skruva ner TV:n i taket eftersom det fanns risk för att den skulle knäckas vid frakten. iPads och bilder fick sitta kvar och allt löst Personer tittar på texter uppsatta på vägg i svart kub.packades ner i lådan som följde med. Det var meningen att TV:n skulle skruvas upp på plats igen inför Raoul Wallenbergdagen, men vi fick ge upp den tanken när vi insåg att jag och Fredrik (som åkte upp tillsammans med två elever) inte skulle kunna sätta tillbaka den på plats utan hjälp av en snickare. Istället spände vi upp en FN-flagga i taket. Ganska snyggt, men inte samma känsla som den loopande dans/rörelsefilmen med rösterna… Vi tappade två dimensioner. Men vi var långt ifrån ensamma, flera andra skolor hade samma problem.

Mitt i händelsernas centrum

På plats i Stockholm den 27 augusti fick vi veta att vår KUB hade fått en fin placering på Raoul Wallenbergs Torg vid Nybroplan – mitt i händelsernas centrum! Även Borgarskolans KUB var där, mittemot vår. På planeringskartan kunde vi se att de flesta KUBERNA stod i Kungsträdgården fem minuters promenad bort och några enstaka vid Berwaldhallen och på Sergels Torg Två kvinnor på varsin sida av ett bord.(Agnesfridskolan!). Så fort vi hade fått upp flaggan i taket och rättat till det som hade glidit på sned vid transporten, började folk strömma in.

Flera hade hört att vi hade en av de bästa KUBERNA och de flesta besökarna stannade länge i det lilla utrymmet och läste texter, fotograferade och diskuterade med mig, Fredrik och eleverna om projektet. Lite senare på eftermiddagen kom ordföranden i Raoul Wallenbergstiftelsen och sa att han hade hört att Värnhemsskolans KUB var den bästa. “Var har du hört det”, frågade jag och då svarade han “På stan”, med en blinkning.

Festligheter och prisutdelning

Det var kul att se de andra KUBERNA även om vi hade för lite tid för att gå runt och se på alla. Agnesfrid hade en suggestiv utställning på temat “trafficking” och i Borgasskolans KUB kunde man gå in och få en ny nationalitet! På kvällen öppnades scenen på Raoul Wallenbergs Torg Texter uppsatta på vägg i svart kub.och festligheterna började. Det blev musik, dans, tal (bl.a. om KUBEN-projektet) och kvällens höjdpunkt; utdelningen av Raoul Wallenbergpriset. Detta år gick det till Emir Selimi, grundare av organisationen “Unga romer”. Efter prisutdelningen bevittnade jag ett rörande möte bakom scenen mellan Selimi och en romsk kvinna som hade gått runt och tiggt och samlat burkar under hela evenemanget. Hon bad att få bli fotograferad tillsammans med honom.

KUBEN 2014-2015

Vid 19-tiden var allting över och vi städade undan och låste vår kära KUB. Kändes lite tomt. Men projektet med KUBERNA kommer att fortsätta. Idén är att det ska bli en återkommande event många Raoul Wallenbergdagar framöver. Projektledare Alicia Donat Magnin berättar att det även kommer att lanseras en digital variant av KUBERNA till nästa år – plus att de fysiska KUBERNA ska skickas ut betydligt tidigare.

Nu står vår fina, rikt utrustade KUB någonstans i Stockholmsområdet. Det invändiga träskelettet och det svarta tyget är kvar, likaså bilderna, Fyra personer tar selfie.tittskåpen och världskartan på golvet. Klart är att denna KUB kommer att återse Malmö för just den ska hit igen, kanske redan i november! Frågan är vem som ska fylla den med en ny utställning. I dagsläget har jag hört att minst två gymnasieskolor ligger i startgroparna…

Text: Anna W Gustafson Bilder: Anna W Gustafson, Mikael Amundsen och Håkan Ekberg

FAKTA: Projektet “Varje människa kan göra skillnad” startades av Raoul Wallenbergstiftelsen tillsammans med Friends 2013. Trettio utvalda gymnasieskolor i Sverige började jobba med varsin mänsklig rättighet under våren 2014. Trettio svarta KUBER (cirka 3 x 3 x 3 m) skickades ut som mobila utställningslokaler till skolorna. Målet var att KUBERNA skulle fraktas tillbaka till Stockholm lagom till Raoul Wallenbergdagen den 27 augusti, för att ställas ut tillsammans. (Tanken var också att den bästa KUBEN skulle vara med på Almedalsveckan i Visby, men av praktiska skäl skickades istället en neutral KUB som sammanfattade hela projektet till Almedalen.)

Projektgrupp Värnhemsskolan: Anna W Gustafson, Eva Johansson, Fredrik Björkman & Susanne Puskaric Teknikgrupp: Mikael Amundsen, Göran Bäckström, Leif Candé, Håkan Ekberg & Johan Svensson Medverkande elever: Åk 2 & 3 på BF-programmet och språkintroduktion (plus filmhjälp av Matilda Kockum och Emir Cemanovic på Malmö Latin) Ansvarig rektor: Johan Aspelin