Matematik, motivation och stödmaterial!
Retorikmatchen 2014: Kroksbäcksskolan äger i att argumentera
Kroksbäcksskolan anmälde sig till tävlingen och har gått vidare! I detta blogginlägg ska ni få träffa Mina och Ibrahim som är Kroksbäcksskolans representanter i Retorikmatchen.
Mina och Ibrahim går i sjätte klass på Kroksbäcksskolan. De berättar att deras båda lärare Fredrik och Robert anmälde klasserna till Retorikmatchen. För att få delta skulle eleverna göre ett filmklipp där de argumenterade för varför just deras skola skulle få vara med i tävlingen. Mina berättar att de har tränat på att argumentera sedan de började årskurs fyra. Hon kommer ihåg att de övat genom att få ta ställning för eller emot olika ämnen och att de sedan fått debatera. Då var det deras lärare som agerade programledare.
Kroksbäcksskolans sexor gick vidare med sitt argumenterande tal som handlade om att lyfta de område de bor i och nästa uppgift blev att göra ett hyllningstal till tummen! Talet skulle hållas via Skype. Ibrahim återger hur texterna skapas. Först brukar eleverna få tänka lite själva, klassens idéer samlas och därefter skriver de ihop en gemensam text med lärarna.
Även hyllningstalet till tummen visade sig hålla måttet och nu var det bara tio klasser kvar i tävlingen. Följande uppgift blev att skriva ett förändringstal. Sexorna valde att talet skulle handla om hur viktigt det är att barn får vara med och bestämma och målgruppen var alla vuxna. Förändringstalet skulle hållas i en tv-studie i Stockholm. Mina och Ibrahim blev utvalda att representera Kroksbäcksskolans sexor och fick tillsammans med Fredrik flyga dit.
I Stockholm väntade programledaren Nasim AlFakir och ytterligare nio lag som skulle tävla om en fortsatt plats i Retorikmatchen. Alla som såg programmet förra tisdagen vet att våra sexor höll ett ypperligt tal och argumenterade väl för barns medbestämmanderätt! Ibrahim och Mina berättar att det var pirrigt och spännande att få göra tv. De tycker också att det var kul att få besöka Sveriges huvudstad. Det bästa med hela äventyret och allt arbete som ligger bakom är att vi lärt oss att samarbeta bättre, kommit varandra närmre och lärt oss att skriva bra texter, säger Mina.
Mycket mer får Ibrahim och Mina inte berätta, fortsättningen är hemlig så vill ni veta hur det går för Kroksbäcksskolans sexor, sätt på UR Barnkanalen och titta på nästa avsnitt av retorikmatchen! Se TV-avsnitten från Retorikmatchen på UR Play där de finns i sex månader. Malmö skolor hittar därefter UR:s program via SELMA.