Rörelse skapar goda förutsättningar för hjärnan

alt=””
– Okej Wacim, jag tar tiden. Spring allt vad du kan upp till översta våningen och ner igen. Sen försöker jag slå din tid och gör samma sak.

Eleven i fråga mer eller mindre krälade omkring på sin bänk under uppgiften som skulle göras. Att han hade svårt att koncentrera sig var uppenbart och helt förståeligt. Sista lektionen en torsdag. Klockan var snart 15.30 och han hade med största sannolikhet gjort slut på allt sitt kognitiva bränsle. Klassen hade redan gemensamt gjort en brain break som hade köpt honom ännu en liten stund av fokus. Men nu kämpade hans klasskamrater med att slutföra uppgiften och han behövde röra sig mer.

Med en blandning av förvåning och tveksamhet antog han utmaningen. Kanske för att se om jag verkligen skulle göra samma sak. Han tog i för kung och fosterland och dundrade upp och ner för trapporna och kastade sig tillbaka in i klassrummet. Både han och jag visste att han skulle vinna. Men sagt och gjort. Det var min tur och jag måste säga att jag gav allt. Jag tänkte inte låta den där 16-årige ynglingen tro att det var dax för rullator ännu.

Min kollega blundade när hon såg mig satsa allt ner för trapporna och … givetvis förlorade jag med flera sekunder. Men, Wacim hade verkligen fått röra på sig (och jag med). Klassen hade fått skratta ordentligt och plötsligt infann sig ett koncentrerat lugn under de sista 15 minuterna av eftermiddagen. Nästa gång ska jag komma på något som inte ger mig värk i flera dagar men det kändes ändå ganska fint med allt det där skrattet och att det blev en lugn avslutning på dagen.

Tre tecknade personer balanserar.

Snart är det sommarlov och förhoppningsvis ger det många möjligheter till rörelse för både elever och pedagoger! Men när höstterminen börjar är det nästan som efter nyårsafton. Känslan av att ha nya möjlighet att göra allt det där man kanske tänkte införa men inte hann. Som pedagog har man nyladdade batterier, är ofta sugen på att ge sig i kast med nya saker och har en känsla av att börja om.

Varför inte låta höstterminens början bli början på att kontinuerlig införa brain breaks på dina lektioner. Vill du ha inspiration och idéer har vi för Malmö delar gjort ett material man kan använda som finns här. Förhoppningsvis kan det fungera som inspiration eller som en hjälp till en start eller kanske nya idéer för dig som har varit igång ett tag.  

Med en brain break ger du eleverna en mental paus oftast i kombination med en pulshöjande aktivitet. Genom rörelse ökar elevernas vakenhetsgrad, koncentration och kreativitet och inte minst en känsla av glädje och samvaro. Det krävs bara några minuters aktivitet för att positivt påverka våra tankemässiga förmågor.

Nytt till hösten är att brain breaks kommer att ingå i några av våra workshopsserier på Pedagogisk Inspiration (kostnadsfria för dig som jobbar i Malmö stad). Missa inte möjligheten att lära dig mer om hur man kan addera neurovetenskap till undervisningen med små medel. Du är varmt välkommen att anmäla dig till någon av de tre serierna i höst.

  • Workshop: Minnet, stress och brain breaks
  • Workshop: Minnet, mindset och motivation
  • Workshop: Minnet och brain breaks

Har du inte möjlighet att ta dig till PI så kommer vi gärna ut till din skola. En timme, halv- eller heldag – vi skräddarsyr ett upplägg efter era behov. 

 

Hoppas vi ses i höst – men först önskar vi er en lång och vilsam sommar!

Annika Nilsson och Lena Winqvist