Singaporematte är vad alla elever borde möta

Vy över Singapore.

Lite bakgrund om vem jag är

Jag är grundskolelärare F-6 i botten med inriktning matematik, svenska och svenska som andra språk. Efter att ha arbetat en del år och då intresset för matematikundervisningen ökade valde jag att läsa vidare till speciallärare i matematikutveckling. I dag arbetar jag på en skola i Malmö med ca 650 elever i ett socioekonomiskt svagt område. De flesta elever där jag arbetar har inte svenska som sitt modersmål. Jag älskar att undervisa och mitt driv ligger i att kämpa för att alla elever ska få en undervisning som generar elever med god självkänsla, och goda matematiska färdigheter! Forskning visar att undervisningen består av för mycket rutinuppgifter och utantilllära, något som är min absoluta uppfattning också.

Hur vår skola kom i kontakt med Singaporematte

Vi hade en förstelärare som varit på någon föreläsning kring Singaporemodellen och som ansåg att detta verkade intressant. Hon började hålla i träffar på vår skola där hon gick igenom modellen och den forskning som låg bakom den. I detta skede var jag inte helt såld på Singaporematte men självklart ansåg jag att det verkade intressant och jag var nyfiken på den.

Försteläraren slutade hos oss då hon fick en forskartjänst och då hamnade det helt naturligt på mig som speciallärare i ämnet att fortsätta driva dessa träffar. Jag tillsammans med några kollegor/ledning fick åka till Stockholm och gå på en kurs som hölls av en av de ledande experterna Dr. Yeap Ban Har. NU blev jag eld och lågor och kände att detta var exakt det jag saknat i min undervisning för att kunna möta ALLA elever! I dag arbetar alla elever på vår skola åk 1-6 med modellen och vi är i uppstart med att komma igång på högstadiet också;)

Jag har sedan gått på flera utbildningar i Malmö, samt haft förmånen att resa ner till Singapore där jag besökt skolor och lärarutbildningen tillsammans med bland annat Dr Yeap Ban Har.

Vad är då Singaporematte i stora drag?

Ja, den frågan har jag besvarat olika beroende på var i processen jag varit. Men det är verkligen att arbeta med matematik! På riktigt! Singaporematte är inget man gör en termin och sen gör man något annat en annan termin – för när man väl börjat finns ingen återvändo:) Du kommer aldrig mer vilja återvända till den undervisning du en gång drev, detta är något jag kan lova…men, man måste ge det tid för du ska omvandla dig själv och din syn på undervisning.

Singaporematematik handlar om ett förhållningssätt snarare än om något material och jag kommer gå in mer på detta nästa gång jag skriver. Lektionerna går ut på att skapa engagemang hos eleverna där fokus inte ligger på om svaret är rätt eller fel. Det är hög aktivitet hos eleverna och det krävs egenansvar (ja, detta kan alla ta;)). Unikt är också att all matematik som eleverna möter är i en kontext och inte blir lösryckta uppgifter som saknar sammanhang. Varje lektion arbetar man med ett problem ordentligt istället för att producera svar i en mattebok. Om du är en av de som tänker ”det är ju så jag jobbar”, så svarar jag: NEJ det är det inte:)

Nästa gång kommer jag skriva om varför vi kikar på Singapore och vad som är så unikt med Singaporemodellen.

Tack för att ni läst min blogg<3

Tjingeling//Angelica Ioseinov