Sinnesupplevelser på menyn

Barn målar med morötter som penslar. Foto: Carina Kristensson
Det är genom våra sinnen som vi upplever vår omvärld. Sinnescellerna i vår kropp registrerar det vi ser, hör, känner, luktar och smakar. Sinnescellerna skickar sedan signaler till hjärnan som gör oss medvetna.

De här signalerna är livsavgörande för oss. Tänk bara så många sinnesintryck vi får när vi går på en gata. Stadens dofter och ljud. Bilar vi måste se upp för. Andra människor som vi ska samsas med på trottoaren. Skyltfönster med säljande budskap.

Det är inte bara för att varna om faror som vi använder våra sinnen. De är i högsta grad involverade även när vi känner njutning. Det kan vara musik vi njuter av, konst, massage eller annan fysisk beröring, en skogspromenad eller en god måltid.

Vad som gör en måltid till god är såklart väldigt individuellt men genom att öka kunskapen om hur våra sinnen fungerar kan kockar och pedagoger tillsammans utmana barnens sinnesupplevelser och utvidga utforskandet av råvaror, vilket i förlängningen kan få barnen att våga smaka nya råvaror och maträtter och öka variationen i det de äter.

Bredare smakacceptans

Det var på 70-talet som en fransk kemist tog fram en metod för att uppleva mat och råvaror med alla sinnen för att minska på den likriktning han såg hos de franska barnen. Likriktningen visade sig i att barnen valde de söta och mjuka livsmedlen, som biologiskt är ofarliga för oss för vår överlevnad. Många av våra grönsaker har en mer besk eller syrlig smak och det är smaker som vi måste träna oss på att acceptera. Man vill med den här metoden bredda på acceptansen för smaker och konsistenser så att vi får en större variation i det vi äter.

 

Ett knippe rödbetor.

Foto från Pixabay.

 

Förutom att få våra barn att äta mer frukt och grönt, vilket Livsmedelsverket uppmuntrar oss att göra, är målet med Sapere även att bygga upp ett ordförråd för att kunna uttrycka våra upplevelser. I experimenterandet går undervisningen även att koppla till andra delar av läroplanen, så som naturvetenskap, matematik, skapande eller musik beroende på hur ni väljer att utforska och vad ni knyter det till. Sensorik kan bli en del av er undervisning. Vi kan vi använda oss av det både i planerade (och oplanerade) samlingar men även som ett förhållningssätt vid måltider.

 

Vad är det vi ska äta idag?

Vad är det för dofter vi möts av när vi kommer till matsalen eller när maten kommer ut till avdelningen?

Vad finns det för färger och former?

Är maten varm eller kall?

Vad hittar vi för olika texturer och hur påverkas de olika texturerna av varandra?

Under november och december finns det utbildningstillfällen i Sapere-metoden att ta del av. Se på Komin för mer info och anmälan!

https://cityofmalmo.omniacloud.net/_/evenemang/171-grundskoleforvaltningen/for-pedagoger-utbildning-sapere-utforska-vara-sinnen-i-maltider