Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Ska vi göra vaccinationsprogrammet obligatoriskt?
Jag tillbringar mycket tid i sociala medier och för mig som SO-lärare är det en ständig källa till inspiration till övningar och lektioner med mina elever. Den senaste diskussionen jag sprang in i på Facebook rörde huruvida det frivilliga svenska vaccinationsprogrammet för barn skulle göras obligatoriskt på det sätt som moderaten Sofia Arkelsten motionerade om i riksdagen i oktober 2017? Många kloka åsikter framfördes från båda håll och jag tänkte genast att frågan var som skräddarsydd för undervisningen i etik och moral för högstadiet och gymnasiet.
Det är verkligen en fröjd att som lärare verka i en tid då vi med hjälp av Internet får tillgång till så mycket aktuellt material utan allt för mycket ansträngning. Samtidigt är det alltid en god idé att komma ihåg att det också är en tid då våra elever med samma enkelhet kan påverkas av influensers och få information från alla tänkbara sorters källor. I detta läge känns undervisning i etik och moral särskilt aktuell. Med lite handledning kan alla elever ges en verktygslåda med nyttiga verktyg för att utröna värdet och konsekvenserna av olika handlingar.
Bifogat är resursen som blev resultatet, delad på Malmö delar där det redan tidigare ligger flera resurser och arbetsområden som rör etik och moral, redo att användas.
Text: Christoffer Krämer