Matematik, motivation och stödmaterial!
Skapande skola på liv och död
För årskurs sju leder arbetet till en vernissage, i ÅK 8 en teaterproduktion och i ÅK 9 en festival. Arbetet integreras i undervisningen och tyngdpunkten ligger i läroplanens två första kapitel. Målet är att vidga undervisningen och att arbeta mer med kreativa lärprocesser i alla ämnen.
I slutet av mars besöker jag och min kollega Maggi ett par workshops med ÅK 8. Temat för arbetet är Liv och död. Ett tema som fick skrämmande hög aktualitet med tanke på händelserna på Malmö Latin-skola och kriget i Ukraina. Men arbetet blev också ett sätt att bearbeta det svåra.
Alla åttor arbetar schemabrytande i ca tio grupper under en hel vecka. Matilda Ericsson, dramapedagog, fungerar som regissör och sammanhållande person i projektet i samarbete med Cecilia Hedlund, musik- och spanskalärare på skolan. Lärare från arbetslaget för ÅK 8 har varit involverade i planeringen och har senare valt utifrån intresse vilka grupper de medverkar i under veckan. De ca 150 eleverna har valt vilka grupper de har velat ingå i där några av grupperna har inriktning teater, dans, musik, film, scenografi och inte minst en fikagrupp.
Teatergruppen träffas i Ungdomens Hus en solig morgon. Gruppen värmer upp med dramaövningar. Myllra i rummet, leda och följa, känn olika höjd, snabbt, långsamt. Matilda ger tydliga instruktioner och går vidare med röstövningar. På väggen sitter en lapp ”Bejaka” och känslan är att allt är tillåtet och bra. Var och en får prova att gå upp på ”scenen” (golvet) och spela fram en plats som de andra ska gissa och sen själva kliva in i och utveckla. Det är mycket skratt och en lekfull känsla. Så småningom arbetar gruppen tillsammans fram ett par olika platser och scener som senare under veckan vidareutvecklas till mindre scener med dialoger och roller.
Alla grupper arbetar parallellt under veckan och Maggi besökte en workshop med dansgruppen. Så här skriver Maggi:
Höjdpunkten under min egen högstadietid var skolrevyn i åttan… då fick man leva ut sin lust att dansa, sjunga, spela musik, skriva manus, måla eller spela teater. Oj vad denna blyga dansande tös fick mycket luft under vingarna den veckan. Därför var det också oerhört starkt att få kliva in i ABFs danslokal på Föreningsgatan tillsammans med sju peppade tjejer från åk 8 på Mellersta förstadsskolan, och att följa deras repetitioner med danspedagogen Mikaela Olsson. Utifrån veckans tema har tjejerna valt en låt och Mikaela leder dem med fast hand genom koreografin.
Det är mycket referenser till olika musik och dansuttryck ”Ni måste tänka mer street när ni sträcker ut armarna här, kuta lite med ryggen om ni trycker fram bröstet och ler så blir det mer musikal, hänger ni med”… tjejerna nickar, de har koll på hur de olika dansstilarna påverkar en rörelse och vilken känsla som förmedlas i gestaltningen. De ska ju symbolisera den onda sidan i scenframträdandet, gänget, kriminalitet och gängvåld så det måste synas i deras attityd, kroppsuttryck och ansikte.
En knapp vecka efter att vi besökt teater- och dansgruppen så är det dags för finalen. 150 elever i festsalen på Ungdomens Hus har samlats för att göra ett genomdrag och senare samma dag genomföra sin PREMIÄR. Alla är otroligt peppade och stöttande. Det blir mycket applåder men också mycket väntan innan allt sitter. Att under bara en veckas arbete få ihop en stor grupp med många uttryck är helt klart imponerande. Man känner en stolthet i rummet och vi som inte kunde vara med på premiären är övertygade om att det gick hur bra som helst.