Skolledarskapet är i sikte

Flera böcker på hög.
Årets upplaga av ledarutvecklingsprogrammet Skolledarskap i sikte är i full gång. Nu när vi är inne i andra halvlek tar jag mig an uppdraget att blogga som en av deltagarna i programmet.

I februari i år, vilket känns som en halv evighet sen, träffades jag, 23 andra deltagare samt programansvariga Anders Lindmark, Tina Rörgren och Elisabet Graci på Rönnen. Alla deltagare hade genomgått en urvalsprocess för att till slut hamna i 40-salen för två introduktionsdagar. Det kändes lite som att vi var ett gäng elever som skulle börja i en ny klass. Förväntningarna var skyhöga, engagemanget var stort och spänningen gick nog nästan att ta på.

Skolledarskap i sikte går ut på att vi deltagare ska få insyn i skolledarnas arbete, utforska skolledarskapet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och utbildas i organisera för lärande.  Och med facit i hand kan jag konstatera att den första halvan av programmet verkligen gett oss förutsättningar att få insyn i skolledarrollen.

Två biträdande rektorer har presenterat sina bilder av vad rollen handlar om. De presenterade ett berg av uppgifter som ingår i jobbet samtidigt som de konstaterade att de har världens roligaste arbete.  Genom en upplevelsestig har vi fått insyn i alla stödfunktioner som finns att tillgå på Rönnen. Och wow, de är imponerande! Vi har alla intervjuat en varsin biträdande rektor med syfte att utforska rollen ännu djupare. Tillsammans har vi sedan reflekterat över uppdraget och delat med oss av våra tankar och frågor. Vi har även observerat APT för att i efterhand diskutera dessa utifrån kommunikation, struktur, ledarbeteenden och kontext. Och utöver detta har vi läst!

Första halvlek avslutades med två dagar i Ystad där fokus var kommunikation, grupputveckling och coaching. Och en del bad – har jag fått höra. Själv passade jag på att föda barn tre dagar dessförinnan så jag höll mig hemma med fokus på något helt annat. Anders Lindmark har dock bloggat om Ystad-dagarna och de går att läsa om här.

Presentation för skolledare

Nu när andra halvlek kört igång har vi fått en introduktion till ISL av Peter Hayes, samt en presentation av åtagande och åtagandeplaner av Malin Ullman och Josefin Smedberg från kvalitetsavdelningen. I skrivande stund är vi i full gång med uppgiften att ur ett vetenskapligt förhållningssätt undersöka en skolas (eller flera) åtagande kopplat till den litteratur vi läser. Den 10 oktober ska vi gruppvis presentera detta för varandra samt inbjudna skolledare. Rektorer – kom till St Gertrud och lyssna på oss vetja!

Genomgående för programmet har varit att vi har fått tid till att reflektera (på olika strukturerade sätt) och därmed också utforska det egna skolledarskapet. Första dagen vi träffades fick vi en svart anteckningsbok och uppmaningen att skriva ner reflektioner, tankar och frågor under programmets gång. När jag nu tittar i min bok så är den fylld av frågor. En del frågor har redan besvarats, en del kanske besvaras när programmet är slut och en del kanske inte kommer att besvaras alls. Det spännande är hur dessa reflektioner och frågor sätter igång någonting… en stor nyfikenhet inför skolledarrollen och suget efter att ta sig an rollen som biträdande rektor.

Vi har ett antal träffar kvar under hösten och under tiden fortsätter jag att blogga om programmets innehåll men framför allt om de tankar som Skolledarskap i sikte väcker. Där emellan rullar jag barnvagn, byter blöjor och myser i en fluffig bebisbubbla!