Matematik, motivation och stödmaterial!
Skolstart med relationsbyggande
En grundförutsättning för att eleverna ska lära och samarbeta är att de befinner sig i en ”till-respons” då hjärnans belöningssystem är aktiverat, istället för en “ifrån-respons” då hjärnan är upptagen med att möta hot och faror.
Hjärnans sociala nätverk gör att vi kan förstå och knyta an till andra människor och även förstå och kontrollera oss själva, vilket underlättar för oss när vi samarbetar. En hel del av skolarbetet innebär just samarbete.
Sociala relationer kan lätt leda till motstånd och konflikter och med kunskap om vad som triggar sociala hot kan onödiga minor undvikas. Nya relationer och konstellationer innebär i regel att hjärnan uppfattar nya människor som fiender och hot, vilket blir en viktig påminnelse om att viga tid åt att eleverna lär känna varandra och skapar känslan av tillhörighet.
Även denna vecka har Malmö delar fokus på de viktiga skolstartsveckorna. Denna vecka tipsar vi särskilt om några resurser för att skapa gemenskap, trygghet och tillhörighet:
- En kort teoretisk förklaring om vikten av tillhörighet
- Några enkla övningar för att frigöra oxytocin och skapa förutsättningar för inlärning
- En lekfull övning som innehåller både fysisk aktivitet och samarbetsmöjligheter!
- Namnlekar som passar i en ny grupp
Du hittar många fler resurser kring skolstart och tillhörighet på Malmö delar. Sök på #skolstart. Vi önskar er fina skolstartsveckor nu när vi möts igen!