Matematik, motivation och stödmaterial!
Spiraler och magiska frön
Vi ska sätta magiska frön och plantor i formen av en spiral. Sedan kommer de att växa upp till någonting fantastiskt.
Lindängelund i Malmö. Har ni varit där? Det kommer att bli en ny stadspark och ett nytt rekreationsområde i södra Malmö. Hela ytan är ungefär 100 hektar stor – tre gånger så stor som Pildammsparken.
Här finns även odlingsterrasserna med odlingslotter och koloniträdgårdar. Lina Hirsch (trädgårdsingenjören) och Lisa Petri (äventyrs- och utomhuspedagog) är koordinatorer för ett odlingsprojekt med förskole- och grundskolebarn från stadsdelen Lindängen.
På odlingsterrasserna vill Lina och Lisa skapa Malmös grönaste och mest nyskapande odling tillsammans med barn. Jag fick möjligheten att hjälpa till med kreativa aktiviteter som passar till odlingstemat.
Den spännande sagopedagogiska odlingsresan började i mars 2015 när Lisa och jag hälsade på Motettens och Gånglåtens förskolor i Lindängen. Vi träffade fyra barngrupper – barn mellan fyra och sex år – och berättade en saga om ”den befjädrade ormen” och ”Himlens hjärta” och majs. Sagan inspirerades av en gammal berättelse från Latinamerika.* Vi spelade teater om majsfrön, djur, spiraler och mormor sol.
Barnens tolkning av djur – Hur går en elefant? Hur låter ett lejon? – blev ett inspirerande och kreativ moment där barnen själva blev skådespelarna.
Sedan gick vi ut på skolgården, där solen väntade på oss, och skapade. Vi hade spännande naturmaterial med – kastanjer och ekollon och höstlöv och pinnar – som barnen fick hålla i händerna och känna på. Är det mjukt? Hårt? Taggigt? Det blev mycket skratt och prat!
Vi diskuterade spiraler som finns i världen omkring oss, som snigelns skal eller kanelbullar, och som nästa steg ritade jag flera stora spiraler med krita på skolgården. I små grupper omvandlade barnen mina former till fantastiska konstverk av naturmaterialen. Vår första dag med barnen blev jätterolig!
En månad senare, i april, träffade vi barnen igen; men nu på terrasserna. Två fredagar kom barngrupperna för att hjälpa oss att plantera ”magiska frön”. Vi lekte en spirallek – det är verkligen roligt att snurra sig runt för att bilda en spiral!
Vi hade förberett tre olika pass: planteringen med Lina, utomhuslek med Lisa och småkryps-skapande med mig. Syftet med indelningen var att få mindre barngrupper och att se till att alla barn fick prova på alla aktiviteter.
Linas grupper planterade solrosfrön i en spiral på terrasserna. Vi började med att prata om vilka aktiviteter de gjorde med spiralformen på förskolorna förra gången och gick runt i spiralen, för att känna på formen. Alla fick en pinne för att mäta avstånden mellan frön och för att göra ett hål i marken. Sedan planterade barnen solrosfrön längs hela spiralen. I höst, när solrosor, majs, bönor och squash har vuxit till sig, kommer växterna att bilda väggar, så spiralen blir en labyrint med en samlingsplats i mitten.
Ska det snart se så ut?
Lisas grupper testade olika roliga lekar som bejakade spring i benen och skratt i kroppen. Organiserad lek kan vara ett värdefullt verktyg för pedagoger som vill arbeta utomhus. Lust och lek är källan till mycket kunskap. Lisas barngrupper lärde känna olika delar av Lindängelund och även några spännande människor som jobbar här.
Och jag visade mina grupper småkryp som jag hade skapat av leran (hämtad vid sjön) och pinnarna (samlade i den lilla skogen som ligger bredvid terrasserna). Jag presenterade en daggmask (inga ben), en nyckelpiga (sex ben) och en spindel (åtta ben). Vi diskuterade småkryp. Lever de under jorden? Vad äter de? Har du redan sett dem? Svaret: Så klart! Sedan skapade barnen egna varelser och även en födelsedagstårta med fyra ljus!
Tiden gick hur fort som helst och snart var det dags för barnen att gå tillbaka till förskolan. Lisa, Lina och jag ser fram emot till nästa träff – den 22 maj. Vi undrar hur mycket solrosorna kommer att ha växt upp i spiralen på odlingsterrasserna?
Läsa mer om odlingsterraserna här.
*The People of the Corn, av Mary Joan Gerson, illustrationer av Carla Golembe