När mod möter nyfikenhet – med Europa som lärmiljö
Modellen gynnar ett systematiskt utvecklingsarbete och utgår från pedagogens egna handlingar och hur dessa påverkar barnens språkutveckling. Stödmaterialet ger en konkret guide i hur ELSA-modellen fungerar och håller pedagogerna i handen hela vägen – från kartläggning och observation till reflektion och förändring i praktiken.
Modellen har utvecklats av forskare och testats inom ramen för det nationella Ifous-programmet Språkutvecklande förskola, där flera förskolor i Malmö stad deltagit. Resultaten visar att pedagoger blir mer medvetna om sitt språkstödjande arbetssätt och sin roll som språkliga förebilder, något som fått tydliga effekter för barnens utveckling och lärande.
Stödmaterialet riktar sig till alla pedagoger som arbetar med yngre barn och vill utveckla sitt språkutvecklande arbete. Det kan användas både för enskilt lärande och som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget och det systematiska kvalitetsarbetet.
Under nästa termin kommer digitala informationsmöten att hållas av förskoleförvaltningen för alla intresserade. Anmälan sker via evenemangskalendern på Malmö stads internwebb Komin. Håll utkik efter nya tillfällen!
Läs mer om ELSA-modellen här! (Länk till Komin)
Digital utbildning i ELSA-modellen på Malmö Delar här!