Surf-stirra i sommar

alt=””

Jag älskar att få en stirr. Ni vet när man blir försjunken i tankar, när en tanke leder vidare till nästa och sen nästa tills man helt plötsligt har suttit och stirrat ut genom fönstret i en halvtimme utan att röra en fena. Ja det är ju inte riktigt sant förstås, hjärnan har ju jobbat. Den har analyserat, reflekterat och kopplat ihop olika tankar till nya idéer och visioner.

Inför en föreläsning jag och min kollega skulle hålla gav jag mig ut på nätet för att hitta någon inspirerande film om kultur i skolan. Och då hände det där, jag fick en surf-stirr. Jag skrev in ”estetiska lärprocesser” i sökrutan på Youtube och klickade igång en föreläsningsfilm från Umeå Universitet om estetiska lärprocesser. Medan jag lyssnade började jag snegla på alla andra filmer som fanns i högerspalten, som också passade till mitt sökord. Mitt öga hoppade vidare till en förtjusande film om Vasaskolan i Kalmar och deras samarbete med Kalmar Konstmuseum, den måste jag titta på… Så inspirerande att se hur lärarna använt de estetiska lärprocesserna för att öka måluppfyllelsen i matte och svenska.

Jag lät tanken (eller ögat) glida vidare till en kort film där ett par pedagoger i Gullviksskolans ateljé skapat en estetisk upplevelse för sina förskolebarn, samtidigt som de faktiskt jobbade med färglära. En färgsprakande vattenshow ackompanjerad av lugn musik. Nu dök det upp massor av filmer om färglära i högerspalten och jag började klicka runt tills jag hamnade hos Magister Slöjd. Vilken fantastisk sida han hade. Han hade en hel drös med tips och lektionsupplägg på sin Youtube-kanal. Och här tipsade han även om andra Youtube-kanaler med bra tips för slöjd och bildlärare. Oj oj oj, det var som ett inspirations-gottebord.

Nu gick min hjärna på högvarv, tänk att ett litet gem t ex kan hjälpa eleverna att förstå skillnaden mellan en skiss och en ritning samtidigt som de får lära sig att använda olika handverktyg och öva på slöjdens förmågor. Det fick jag se i en film på Elin Holms Youtube-kanal där hon tipsar om massor av saker inom slöjdämnet.

Nu skrev jag in ”kultur i skolan” i sökrutan och hamnade i Uddevalla kommun och ett projekt som hette Konst för djur. Två konstnärer i samarbete med Naturskolan genomförde ett undersökande projekt där eleverna fick fundera kring vad olika djur skulle uppskatta för konst. Sedan fick eleverna också skapa egna konstinstallationer för både vilda och tama djur. Ett spännande sätt att lära sig om olika djurarters föda, miljö och sinnen.

Under kultur i skolan-sökningen stötte jag också på en liten leranimation som sammanfattar den amerikanske skolforskaren James Catterals forskning, kring ungdomar som haft en kulturberikad skoltid. Väldigt intressant! Tänk att en kulturberikad skoltid kan leda till att ungdomar i större utsträckning läser vidare efter gymnasiet, får starka vänskapsrelationer, röstar och får jobb.

Jag låter blicken vandra från skärmen och ut genom fönstret. Det är ett rätt viktigt jobb vi har, vi som jobbar i skolans värld. Vi lägger liksom grunden för väldigt mycket. Och tänk att kultur i skolan kan spela en så stor roll, att det kan öka elevers förmåga att bilda vänskapsrelationer och få jobb. Och tänk vilken tur jag har som har ett jobb som gör sådan skillnad.

Och innan jag vet ordet av har jag suttit och stirrat ut genom fönstret i en halvtimme utan att röra en fena, eller… ja just det hjärnan har ju fått röra på sig förstås.

Ha en skön sommar!

Länkar till ovanstående Youtube-filmer
Umeå Universitet – föreläsning om estetiska lärprocesser
Estetiska lärprocesser – Vasaskolan och Kalmar Konstmuseum
Gullviksskolans Ateljé – Vattenshow med grundfärge
Magister Slöjd – Youtubekanal med tips inom slöjdämnet
Elin Holm – Youtubekanal med tips inom slöjdämnet
Uddevalla kommun – Konst för djur
Leranimation om James Catterals forskningsresultat