Att uppmärksamma och arbeta med hedersproblematik
"Tänk om alla fick ett prövoår innan man bestämmer sig för ett jobb"
Drömmar, visioner och framtidsutsikter, tänk om alla fick ett prövoår innan man bestämmer sig för ett jobb… Precis så är det för oss som går “Skolledarskap i sikte”. Vi får under ett läsår undersöka, gå på djupet och visualisera vad det innebär att vara skolledare, framförallt biträdande rektor.
Inför tredje träffen hade vi intervjuat en valfri biträdande rektor. Väl på plats längst ner i Rönnens underjord delades våra lärgrupper upp i tre grupper för att delge varandra av våra erfarenheter. Nu skulle vi gå till botten med vad en biträdande rektor har för arbetsbeskrivning. Vad gör de egentligen?
Vi kan konstatera att det är ett jobb som spänner över mycket och att ingen biträdande rektor har exakt samma jobb. Det här är förvånande, fast kanske väntat, och det ger oss hopp om att det kanske är det perfekta jobbet för oss! Detta eftersom det verkar finnas lika många sätt att strukturera och organisera jobbet på som det finns biträdande rektorer. Bort blåstes tankar om att det är ett jobb som är stelt och tråkigt och som måste se likadant ut för alla. Samtidigt väcktes tankar och frågor. Vad avgör vilka arbetsuppgifter man får? Det här innebär att jag bör tänka efter noga när jag väljer arbetsplats och verkligen kolla upp vilka arbetsuppgifter som ingår. Vi inser vikten av att val av rektor kommer att påverka våra förutsättningar till att vara med och påverka.
Tänk att ett och samma arbete kan ha så olika förutsättningar och uppgifter. Visioner, drömmar att genomföra, spindeln i nätet – vi har träffat biträdande rektorer.
Tack alla ni biträdande rektorer som har berikat oss med er kunskap och därmed gett oss möjlighet att få en inblick i vad det innebär att vara en skolledare i Malmö stad.
Text: Susanna Sjöstrand och Ewalotta Benndoff