Tankar från SETT

Nyckelband hålls upp framför datorskärm.

”Det man kan googla ska vi inte lära ut” var ett av många intressanta ord som jag fick mig till livs på årets SETT – mässa i Stockholm. Ett annat citat var ”skolan suger”. Vad i hela världen var det då för en mässa som kommunala skattepengar gick till?

Ja ännu har jag inte hunnit smälta alla föreläsningar och intryck från mässan, men att formativ bedömning, digitalteknik och att vara uppkopplad samt att flippa sitt klassrum var ledorden på mässan går inte att bortse ifrån.

Efter ett antal mycket intressanta föreläsningar om så skilda ämnen som kreativitet och att vara i form för att vara i kreativ form, handfasta tips för hur det fungerar att jobba med datorer och surfplattor i undervisningen, hur man blir en entreprenör och startar en musikfestival samt hur man jobbar med personlig motivation och blir världens bästa kartläsare i rally, så är jag full av intryck och energi att testa alla nya infallsvinklar jag fått på att jobba med digital teknik i klassrummet.

För att återgå till mina citat i inledningen av detta inlägg så har jag nu fått nya infallsvinklar på att lära ut det som inte går att googla, med andra ord att ge eleverna redskap att visa de förmågor vi ska bedöma och sätta betyg på. För faktakunskap kan de flesta googla fram ganska lätt på dator, surfplatta eller mobil, men att resonera och ifrågasätta, analysera och dra slutsatser samt att formulera och lösa problem det är det som jag måste ge eleverna möjlighet att träna på. Detta kan jag göra med hjälp av digital teknik men det räcker inte med att sätta en surfplatta eller dator i händerna på eleverna. Mitt engagemang och min förmåga att fånga upp eleverna och skapa intresse och engagemang är av avgörande betydelse oavsett tekniska prylar för att skolan ska suga lite mindre för mina elever.

” 80 procent av det vi minns är upplevelser vi varit med om” för att citera Putte Svensson, grundare av Hultsfredsfestivalen, entreprenör och en av talarna på mässan.
Då måste slutsatsen vara att ge mina elever en upplevelse är min viktigaste uppgift för om de kan komma ihåg 80 procent av det jag undervisat om så är de hyfsat rustade att möta framtiden och resten kan de googla fram.

Av: Richard Härnqvist