Här är hela listan över nominerade till Malmö pedagogpris 2024!
Trolleri och magi på Djupadal
Men de är också ute och möter elever med sitt trolleri och sin magi. Idag är det David Persson och Jacob Schenström som besöker Djupadalsskolan. De har skapat ett projekt på temat ”Att våga misslyckas”. Eleverna ska känna en trygghet i att våga misslyckas. Ett misslyckande är bara ett steg närmare målet.
Skolan arbetar med det de kallar Djupadalsmodellen. Här ryms tankar om god undervisning, värdegrund och åtagandeplan. I modellen har man tagit fram skolans tre ledord: vilja, våga och kunna. När Skapande skola-arbetet planerades tog man fast på de här orden och såg att MMM:s projekt kring att våga misslyckas passade bra in. Det här skapar en möjlighet att fördjupa arbetet och att erbjuda olika sätt att utvecklas kring skolans uppdrag.
MMM värmer upp gruppen med att säga ett antal påstående där man får byta plats med någon om man håller med. Det här var inte helt lätt med tanke på att alla killar och tjejer hade satt sig på varsin sida i ringen. Sen pratar de en del med gruppen om rädslor och i vilka situationer man kan bli nervös. Många tycker det är läskigt att prata inför en grupp för att man är rädd att det ska bli fel.
Klassen får lära sig ett par enkla trick med gummisnoddar, gem och en pappersbit. Det är hög koncentration och också mycket skratt. När eleverna har övat ett tag får de som vill komma fram och visa sitt gummisnoddstrick. MMM släcker ner i lokalen och tänder i stället en spot. Det blir genast mer magiskt. En av de som går fram är ”L” som innan har berättat att hon inte tycker om att prata inför klassen men nu tar hon mod till sig och går fram.
David och Jacob från MMM berättar att de också blir nervösa ibland och att nervositet inte behöver vara något dåligt. Man blir mer skärpt och oftast blir det ett bättre resultat. De berättar också om hur mycket arbete det ligger bakom ett bra trick. Båda har flera olika typer av trick de har utvecklat och Jacob berättar att hans mest avancerade trick har han arbetat med i tio år.
Som avslutning på besöket uppträder Jacob och David med en stunds magi. Rubiks kub får ett eget i liv Jacobs händer och David får oss alla att gapa med sina reptrick. Fantastiskt skickligt av båda dessa magiker. Eleverna är djupt imponerade och inspirerade. – Jag kommer inte att kunna sluta göra det, säger en elev som fortsätter att öva på gummisnoddstricket de alldeles nyss har lärt sig.