Labbrapporter, rymden och planeringsstöd!
Undersökningarna får ta stor plats på Tingdammsskolan
Allt för att befästa/väcka nyfikenhet/ problematisera något. Härligt också att höra barnen använda begreppen som hör till. Det är full NO aktivitet i alla årskurser 1-5.
I Gabriellas trea så har barnen arbetat med ljud i flera veckor. Efter att nu ha byggt egna trumhinnor med hjälp av toarullar och ballonger, tittat på vibrationer kring en stämgaffel (både i vatten och i luften bredvid en pingisboll) och experimenterat med spelkulor för att se hur ljudvågor förflyttar sig så var det nu dax att göra en klassorkester.
Istället för blåsorkester så tryckte/slog de elrören mot handflatan, plopp-orkester, (förkylningstider). Slöjdläraren hade sågat av röret efter de olika tonerna. Blinka lilla stjärna framfördes – mycket vackert.
Nästa undersökning handlade om att barnen skulle försöka se var ljudet kommer ifrån. Ett barn hade ögonbindel och 8 andra elever blev utplacerade i klassrummet. De utplacerade hade en plastmugg och ett spik. på lärarens instruktion skulle barnen sedan släppa ner spiken i muggen. På tavlan ritade Gabriella upp en ritning över klassrummet, där ritades det upp var ljudet kom ifrån.
I årskurs fem så kom den slutliga bedömningsuppgiften kring kroppen att utföras i form av en labb kring hjärtat och lungornas funktion. Kul sätt att få visa sin kunskap och för att få dra egna fördjupade slutsatser. Johan arbetar vidare med tema Hälsa.
Christina tog upp begrepp som avdunsta och kondensera med sina ettor. Vad tror ni händer i den här plastpåsen? Jag har stoppat ner en blöt tröja och stängt till… Undersökningen utvecklades sen med att det lades isbitar på den uppblåsta plastpåsen, vad händer med vattnet inne i påsen tror ni? Vad är det som gör att vi nästan inte kan se tröjan längre?
Foto: privata