Nytt på Malmö delar
Unga tar ägandeskap över sitt lärande
Vad är då FLL?:
I korta drag:
10 FAKTA om FIRST® LEGO® League:
FIRST® LEGO® League är världens största kunskaps- och tekniktävling
FIRST® LEGO® League främjar naturvetenskap och teknik
FIRST® LEGO® League består av tre delar: projekt, teknik och kärnvärden
FIRST® LEGO® League stimulerar till arbete i projektform, innovation och programmering FIRST® LEGO® League pågår under en 8-veckors projektperiod
FIRST® LEGO® Leagueanmälan öppnar den 1 april
FIRST® LEGO® League-uppdraget lanseras den 18 september
FIRST® LEGO® League avslutas med en turnering 13. november
FIRST® LEGO® League har en hemsida: hjernekraft.org
FIRST® LEGO® League är KUL!
1998 förenade grundaren till FIRST Founder Dean Kamen och ägaren till LEGO Kjeld Kirk Kristiansen sina krafter för att skapa FIRST LEGO League, vilket är ett program för att på ett lekfullt och meningsfullt sätt ska engagera eleverna till att upptäcka möjligheterna med att arbeta med teknologi.
”I want them to achieve everything they could possibly imagine.”
Grundprincipen i FLL är att inspirera eleverna till att nyfiket undersöka, skapa och experimentera kring verklighetsnära utmaningar som finns i deras närhet. Genom att arbeta med FLL så får eleverna ett ämnesövergripande helhetsperspektiv genom hela sin process när de skapar sina idéer, löser problem och utmaningar och övervinner dem tillsammans, samtidigt som de utvecklar sina förmågor och bygger upp sitt självförtroende, ökar sin digitala kompetens och får en positiv inställning till teknologi genom att eleverna får närma sig tekniken på ett lekfullt och utmanande sätt. Tillsammans bygger elever och deras pedagoger en bättre framtid i ett sammanhang som spänner över hela världen. Det handlar om att eleverna får använda och utveckla alla sina förmågor, att de tar sig ut i världen utanför skolan för att intervjua, samla in data, hitta experter de kan fråga när det gäller deras innovativa projekt och att de får interagera med både jämnåriga som arbetar med samma sak men också med näringslivet.
FIRST® LEGO® League inspirerar klasser runt om i världen till att arbeta intensivt under 8 veckor varje år kring årets tema där de arbetar med alla ämnen för att kunna tävla, i slutet av dessa åtta veckor, i respektive Regionfinal inom fyra kategorier. Dessa kategorier är innovativt projekt, teknik, programmera en robot att utföra uppdrag kopplade till årets tema och sist men absolut inte minst så är den fjärde kategorin kärnvärden. Kärnvärden handlar om normer och värden, om vår värdegrund så det är viktigt att eleverna har ett gott klimat, samarbetar, inkluderar alla i alla moment, samarbetar med andra lag, löser konflikter på konstruktiva sätt och visar varandra respekt.
Årets tema heter ”CargoConnect” och handlar i korthet om att eleverna ska definiera ett specifikt problem som är kopplat till hållbara transporter. De ska hitta en innovativ lösning på en utmaning som vi vuxna inte lyckats göra. Det ska bli såå spännande att få lyssna på deras idéer, se deras glada ögon, få känna pulsen av deras engagemang och spänningen tätna på Regionfinalen. På lördag handlar det om att berätta för jurygrupper från näringslivet om hur de har arbetat med Kärnvärdena, hur deras innovativa ide ser ut och hur de har programmerat sin robot för att lösa så många utmaningar på robotbanan som möjligt på 2,5 minut.
Vilka skolor är det som är med då undrar ni säkert?:
Det är med stolthet vi presenterar årets deltagare:
Fagrabäcksskolan i Växjö, IES Landskrona, IES Lund, Glumslövs skola, Södervångsskolan i Vellinge, Västervångsskolan i Landskrona, Emiliaskolan i Landskrona, ett familjelag från Lund som heter Future Engineer’s, två lag från Malmö Akademiska förening, tre lag kommer från CoderDojo i Helsingborg, fyra lag kommer från förskolorna Svaneholm, Rockaden, Pilängen och Hackebacken i Landskrona och resterande kommer från följande Malmöskolor; Sundsbroskolan, Husieskolan, Tygelsjöskolan, Stapelbäddskolan, Oxievångsskolan och Hermodsdalsskolan. Några av skolorna har två eller tre lag vardera.
I åtta veckor har det varit högt och lågt, lagledarna och eleverna har brottats med stora och små utmaningar både inom och utanför projektet och trots att det ibland har varit motigt så har de tillsammans tagit sig vidare, hittat lösningar, sätt att ta sig runt och inte minst att hålla ihop. Lika stolta som lagledarna är över sina lag är jag över lagledarna och deras visade envishet, tålamod, MOD att vänta in sina elever och ge dem ägandeskap, flexibilitet och styrka att genomföra detta. Deras hårda arbete ska de få redovisa på finalen imorgon och jag vet ärligt inte om det är de eller jag som projektledare som är mest nervösa, mest taggade och ser mest fram emot morgondagen. Jag längtar efter att få höra och se elevernas entusiasm, deras uppfinningsrika och innovativa idéer och deras engagemang för att skapa en hållbar framtid som inkluderar oss alla! No person left behind!
IT’S TIME TO GIVE STUDENTS AGENCY OF THEIR OWN FUTURE