Upplevelse med Baby Yaga

Man står i byggställning med stor kappa på sig.

Vi blev inbjudna till Rosengårds bibliotek och en teaterföreställning som heter Baby Yaga. Att få vara med om språkutvecklande upplevelser utanför skolan, är inte bara roligt, det ger också fina möjligheter till  fortsatt arbete i skolan. Att samtala, skriva och berätta utifrån gemensamma upplevelser skapar motivation och mening i skolarbetet.

Elever står vid vägg.

Framme i bibliotekets foajé väntade vi på att dörrarna skulle öppnas.

Elever på golvet i kapprum.Elever på golvet i kapprum. Elever på golvet i kapprum.Elever på golvet i kapprum.

Detta ska bli spännande.

Elever på golvet i kapprum.

Två elever.

Två barn och en pedagog.

Kvinna och barn är redo i kapprummet.

Kvinna och barn är redo i kapprummet. Kvinna och barn i kapprummet.

Äntligen!

Kvinna inne i scenen.

Berättelsen handlade om Nathalia, en flicka som bodde ensam tillsammans med sin mamma.

Barnen sitter i publiken.

Barnen kunde relatera till Nathalia på olika sätt.

Kvinna står i byggställning.

De var ungefär lika gamla och hade liknande intressen.

Man står i byggställning med stor kappa på sig.

En bit in i berättelsen dök Baby Yaga upp.

Man står i byggställning med stor kappa på sig.

En udda figur med något udda idéer.

Man och kvinna står i byggställning.

En hel del skratt men också allvar.

Man och kvinna står i grönt ljus.

 När föreställningen var slut lämnades vi alla med en del frågor inom oss.

Barn är på teater. Barn träffar man vid byggställning.

Några av dem fick vi möjlighet att ställa på plats…

Barn träffar man vid byggställning.

…men de flesta ska vi ställa och skriva ner med hjälp av ”Frågeapan”. Frågorna ska vi maila till skådespelarna i föreställningen. De har lovat att svara. Håll utkik här på bloggen om du vill se hur det går.

Elever sitter på golvet och pratar.

När vi kom tillbaka till skolan var vi fyllda av tankar om upplevelsen. Alla fick berätta om något de fastnat för. Det är viktigt att alla kommer till tals så ofta som möjligt. Då tränar vi både att uttrycka oss muntligt och att lyssna på varandra.

Teckning av person på whiteboard.

Sedan var det dags att dokumentera i text och bild i Min Bok. Vi kom överens om en startmening som alla skulle skriva. Vi gav också varandra förslag på vad vi kunde rita.

Elever jobbar i sina häften.

Sedan satte arbetet igång.

Elever jobbar i sina häften.

”Vilken fin bild!”

Elever jobbar i sina häften.

Elever jobbar i sina häften.

Koncentration på topp.

Elever jobbar i sina häften.

Utifrån det gemensamma samtalet var det lätt att komma på saker att skriva.

Text och teckning i häfte. Text i häfte.

SUPERKUL med teater!

Text och bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson