Nytt på Malmö delar
Upplevelse med Baby Yaga
Vi blev inbjudna till Rosengårds bibliotek och en teaterföreställning som heter Baby Yaga. Att få vara med om språkutvecklande upplevelser utanför skolan, är inte bara roligt, det ger också fina möjligheter till fortsatt arbete i skolan. Att samtala, skriva och berätta utifrån gemensamma upplevelser skapar motivation och mening i skolarbetet.
Framme i bibliotekets foajé väntade vi på att dörrarna skulle öppnas.
Detta ska bli spännande.
Äntligen!
Berättelsen handlade om Nathalia, en flicka som bodde ensam tillsammans med sin mamma.
Barnen kunde relatera till Nathalia på olika sätt.
De var ungefär lika gamla och hade liknande intressen.
En bit in i berättelsen dök Baby Yaga upp.
En udda figur med något udda idéer.
En hel del skratt men också allvar.
När föreställningen var slut lämnades vi alla med en del frågor inom oss.
Några av dem fick vi möjlighet att ställa på plats…
…men de flesta ska vi ställa och skriva ner med hjälp av ”Frågeapan”. Frågorna ska vi maila till skådespelarna i föreställningen. De har lovat att svara. Håll utkik här på bloggen om du vill se hur det går.
När vi kom tillbaka till skolan var vi fyllda av tankar om upplevelsen. Alla fick berätta om något de fastnat för. Det är viktigt att alla kommer till tals så ofta som möjligt. Då tränar vi både att uttrycka oss muntligt och att lyssna på varandra.
Sedan var det dags att dokumentera i text och bild i Min Bok. Vi kom överens om en startmening som alla skulle skriva. Vi gav också varandra förslag på vad vi kunde rita.
Sedan satte arbetet igång.
”Vilken fin bild!”
Koncentration på topp.
Utifrån det gemensamma samtalet var det lätt att komma på saker att skriva.
SUPERKUL med teater!
Text och bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson