Upplevelsepaketen som tar skolan med storm

Välkommen till ett nytt inlägg! I detta inlägg kan du läsa om hur jag Izabella, IT-pedagog, och min kollega Felix Sjögren, skolbibliotekarie, samarbetar för att skapa upplevelsepaket till våra elever på Nydalaskolan. Jag ger exempel på hur våra olika upplevelser ser ut och hur vi har lagt upp arbetet kring dem.
Elever går på några stolar.
Eleverna samarbetar för att kunna komma vidare i Upplevelsepaketet ”Motståndsrörelsen”

Vet ni vad som är roligt? När man synkar sina idéer med en annan person och lyckas arbeta fram något som båda är överens om, som man är övertygad om kommer att förbättra elevernas tillvaro i skolan och med målet att de ska lära sig ännu mer om många olika saker. När jag och Felix, min närmsta kollega och (absolut jävigt säger) världens bästa skolbibliotekarie, började diskutera hur vi kunde skapa roliga upplevelser för våra elever, så spånade  vi fram Upplevelsepaketen!

Det är precis som det låter, ett paket fullt av upplevelser för våra elever. Upplevelserna baseras på olika teman och har olika lärandemål, de ser helt olika ut i utformningen och har samtidigt samma syfte; att engagera eleverna och göra lärandet ännu roligare. Det är också ett konkret läsfrämjande arbete där vi skapar läslust hos eleverna. Genom mig får de utforska digitala verktyg, programmering och robotar som de lär sig att använda. Om du fortsätter läsa kommer du att få konkreta exempel på hur en upplevelse kan se ut för eleverna.

Vilka kan vara med?

Våra elever som tar del av Upplevelsepaketen går i förskoleklass upp till årskurs 6. Alla grupper som vi möter får en upplevelse som är anpassad efter just deras behov. Vi försöker att vara så lyhörda som det bara går så att eleverna känner att de får med sig något som hjälper deras kunskapsutveckling, utöver att de ska ha riktigt roligt såklart.

Vi har en tät kommunikation med våra lärare som bokar in sina elever för att veta vilka elever vi ska möta och hur vi då kan anpassa innehållet för just dem. Vi anpassar även efter de olika stadierna och ibland även årskurser. Eleverna i SU-grupp deltar också i Upplevelsepaketen, och som arrangör av upplevelserna är det så lärorikt att se hur flexibel vår planering kan bli utifrån elevgruppen. Samtidigt är det också positivt att se att våra elever får utmanas hos oss och att vi har så tydliga mål med varje Upplevelsepaket är också konkret för eleverna som vi möter.

Så hur skapar vi då dessa Upplevelsepaket?

Först börjar vi med att planera dem. Vi utgår ifrån pågående projekt på skolan, något som är aktuellt i samhället eller kanske en högtid. Sedan tittar vi i våra planer (digitaliseringsplanen och biblioteksplanen) för att se vilka mål vi kan uppfylla från dem.

Sedan tittar vi på när vi kan genomföra Upplevelsepaketet. Vi är noga med att lägga det så att alla har möjlighet att boka in sig (inga Nationella prov eller annat ska störa) för att öka möjligheten att fler elever kan ta del av upplevelsen.

Sedan lägger vi ut Upplevelsepaketet i en Outlook-kalender som vi har delat med alla undervisande personal. Sedan är det först till kvarn som gäller. Vi trodde inte att det skulle vara så stor efterfrågan men ju fler Upplevelsepaket vi gjort, desto fler har velat ta del av dem! Så kul tycker vi!

Inför nästa termin planerar vi att förlänga dem till två veckor per Upplevelsepaket för att alla elever ska få ta del av allt. Heja!

Våra Upplevelsepaket som erbjudits under terminen

Vi har försökt att göra olika Upplevelsepaket med helt enskilda teman för att kunna arbeta brett mot eleverna, och uppnå olika typer av mål med varje paket.

Under höstterminen har vi därför erbjudit följande Upplevelsepaket:

  • Litteratur (Nelly Rapp)
  • Förbjuden kultur (kopplat till Malmö stads Förbjuden kultur-vecka)
  • Tidningsredaktion (Kopplat till källkritik)
  • Tomteverkstad (kopplat till programmering med hjälp av Lego WeDo)

 

Nu är du säkert väldigt nyfiken, vad handlar dessa Upplevelsepaket konkret om då?!

Ett av våra paket (en personlig favorit om jag får säga så själv) är till exempel ”Motståndsrörelsen”. Ni får ursäkta att jag inte kan vara mer detaljerad än vad som beskrivs nedan.

Eleverna träffar oss, anonyma möteshållare som bjuder in dem till ett mycket hemligt möte. Vi informerar dem om att Regeringen (en fiktiv) håller på att bli en diktatur och att mer och mer i samhället förbjuds, sedan ger vi exempel på olika förbjudna medier, och att vissa yrkesgrupper kan vara i fara.

Är det yngre elever som träffar oss får de sedan lösa ett uppdrag genom att programmera Ozobots. Det är ett enkelt och väldigt konkret sätt att bekanta sig med och utveckla sina kunskaper i programmering.

Är det äldre elever får de delas upp i två grupper och sedan arbeta med flera olika verktyg, bland annat Green screen, en robot som heter Dash, de får lösa gåtor som innehåller hemlig information och hjälpa Motståndsrörelsen att sprida viktig information till allmänheten.

Oavsett årskurs avslutar vi alltid med att återkoppla till allt vi berättat om och hur det är kopplat till verkligheten. Vi diskuterar hur olika länder hanterar kultur och ger exempel på utsatta konstnärer eller yrkesutövare.

Eleverna går ifrån Upplevelsepaketet med många tankar och ny kunskap. Vi har berört demokrati, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, förbjuden kultur, frihet och elevernas många intressanta frågor och funderingar.

Resultatet då?

Responsen från våra kollegor, ledning och elever har varit helt otrolig. Vi är så glada att vår från början rätt spexiga idé har tagit emot så väl och ser fram emot alla kommande upplevelser som vi ska hålla i. Shout out till Felix Sjögren som är en fantastisk parhäst i detta projekt!

Eleverna pratar mycket och ofta med oss om Upplevelsepaketen. För mig är det ett så himla roligt sätt att bygga relationer med eleverna. Vi får en gemensam plattform som inte specifikt handlar om ett ämne i skolan, utan vi kan prata om känslor, tankar, idéer och reaktioner istället. Otroligt roligt!

Vill ni höra mer om detta eller prova våra Upplevelser så hör gärna av er!

Vi vill gärna att fler tar del av och inspireras av vårt arbete. En dröm hade såklart varit att sprida Upplevelsepaketen som en pedagogisk metod.

 

Hälsningar

Izabella Thedin Tirbal

IT-pedagog, Nydalaskolan

Skärm med siffror och symboler projiceras på en whiteboard.
Motståndsrörelsen flyttar in i våra lokaler.
En bibliotekarie pratar med barn i ett skolbibliotek.
Eleverna diskuterar med ”redaktör Lars Johan Hjerta” och övar samtidigt på de källkritiska principerna.
En grupp elever ligger och sitter på golvet och löser en programmeringsuppgift tillsammans.
Våra yngre elever deltar såklart också i Upplevelsepaketen! Här skapar de en flyktplan till en fängslad journalist med hjälp av Ozobots.
En person håller i ett levande ljus och en låda som det står 'Öppnas ej' på.
En av karaktärerna i ett Upplevelsepaket, LENA-SLEVA (från Nelly Rapp)
En elev försöker lösa en uppgift och få fram en kod på en ipad.
För att klara sista delen av Upplevelsepaketet måste eleverna skriva in rätt kod för att låsa upp dörren.