Matematik, motivation och stödmaterial!
Utveckling – Avveckling
Kommentarer som ideligen ekar i skolkorridorer och klassrum runt om i vårt avlånga rike. Oro och faktiskt ångest över den ”nya” tekniken. Detta nya som smugit sig in under flera år – men som nu , enligt många, fullkomligt rasar in över det invanda, det traditionella, det trygga.
Från stencileringsapparater till kopiatorer – många minns ännu den söta doften från nyrullade stenciler – de bläckblå fläckarna på fingrar och händer – det var väl inte så länge sedan? Jo, det var det! Det var långt innan våra elever fanns. Det var i en tid då internet, strömmande media och 1 till 1-datorer var lika främmande som att påven avgår.
Utvecklingen har alltid strävat framåt – och människan har alltid varit ”barn av sin tid”. Vilket jag menar är självklart och nödvändigt. Så när lärare A oroar sig för att plocka fram elevernas datorer på tisdag morgon, för hon vet att det kommer säkerligen att gå åt minst 20 minuter innan det blor så pass lugnt i klassrummet, att hon kan påbörja sitt Svenskapass, då låter hon hellre bli.
Det blir lugnast så.
För vem? Inte för eleverna och framför allt inte för lärare A. Hon skjuter bara ”problemet” framför sig och bygger upp en än större motvilja för elevernas datorer. Känner du igen dig? Ju fler tillfällen som eleverna missar ju högre blir också trappsteget från” kaos till ro”. Eleverna får ju inte möjlighet att adapteras och hantera sitt pedagogiska verktyg – datorn – i den miljö dom befinner sig mellan 8 och 15 – nämligen i skolan.
För visst kan eleverna mycket. De är världsvana och har full koll på vad som är nytt, fräckt inne eller ute – men det är kompetenser som inte alltid är nödvändiga i skolans värld. Det Facebookas, Skypas, YouTubas och spelas. På datorer, mobiler och surfplattor. Elverna har datorvana – långt större datorvana än de flesta vuxna i skolans värld – men det är stor skillnad på datorvana och datorkompetens. Vi i skolan har som uppgift, tycker jag, att lära eleverna att använda datorn som ett pedagogiskt redskap när det gäller inhämtande av kunskap och information.
Hur använder vi datorn, paddan, mobilen i skolan för att eleven skall höja sina kunskapsnivåer? Hur kan vi med datorn få eleven att prestera bra och bättre? Hur kan eleven använda sitt/sina verktyg för att utveckla sitt lärande och sina kompetenser inför framtiden?
Lärare A – Ta steget! Ur allt kaos kommer ordning. Hitta din grund att stå på. Lägg upp en planering och ta hjälp av din IKT-pedagog. Lås inte in datorerna – låt dom komma ut. Ut med dom direkt på morgonen – ställ dom på bänkarna. Använd dom under flera olika pass och våga!
Det viktigaste är att du kommer till insikt om att datorn är ett redskap som skall användas pedagogsikt – skriva, läsa, söka och skapa. Men datorn är också en port ut i världen. Börja i det lilla och väx tillsammans med dina elever. Undersök datorn, programmen. Ta dig ut på nätet och prova på online-verktygen som oftast är gratis. Låt eleverna vara med.
I dag är nästan i morgon. Så fort går utvecklingen nu – jämfört med den gamla stencileringsapparaten. Därför är det viktigt att du hänger med. Vare sig du vill eller inte – så är du garanterad platsbiljett – och tåget är på väg!
Peter Söderholm, IKT-pedagog, Möllevångsskolan Mediateket