Vänklasser på andra sidan Öresund

Karta över Ven.
Blogginlägg av Marianne Bomgren, Skoletjenesten Öresund. 

Att ha en vänklass i ett nordiskt grannland – vad kan det ge?

Personer sitter vid bord som står i ett U.
Workshop för lärare.

Det är det roligaste som finns, sa Föreningens Nordens skolkonsulent Birgitta Engman när hon besökte Malmö i slutet av oktober, i samband med att jag och Föreningen Norden arrangerade workshop för lärare som var intresserade av arbeta med vänklasser. Lärare från Malmö, Lund och Stor-København sammanstrålade för att veta mer om detta och fundera på hur man kunde gå vidare. Att finna en partnerklass är inte helt lätt – på detta seminarium var det t ex flest gymnasielärare från svensk sida och flest grundskollärare från dansk.

Hur får man tag på en klass? Fram till nu har man kunnat kontakta Birgitta och hon har med hjälp av sina olika listor kunnat hjälpa till (och kan fortfarande, det är viktigt att påpeka). I framtiden blir det lite annorlunda: Birgittas dansk kollega Thomas Henriksen visade den nya samnordiska skolhemssidan. Den är under uppbyggnad men snart ska man kunna söka efter vänklasser med hjälp av den.

Karta över Ven.
Ven passar för ämnesövergripande arbete – biologi, historia, geografi, bild mm.

Vad ska man arbeta med? Självklart är det intressant med nordiska språk, som finns med i läroplanerna både på dansk och svensk sida.  Thomas visade också att det finns också en bank med textmaterial på hemsidan. Den är riktad till grundskola och gymnasium. Här kan man läsa nordiska författare på originalspråk och se korta filmer. Texterna ska kompletteras med arbetsuppgifter. Spel och ljudordbok är också på väg.

I vår workshop arbetade vi med en kortfilm som heter Houdinis hund som finns i avdelningen Uppväxt. Vi gjorde övningar kring norska ord tillsammans (så vi närmade oss ett främmande språk på samma villkor) och tittade även på exempel på dansk och svensk språkstruktur. Det är kul med nordiska språk – det upplevde vi alla. Ännu intressantare blir det om man kan komplettera med att ha vänner i ett nordiskt grannland, som man kan skriva till och arbeta tillsammans med, i ett projekt eller med ett gemensamt tema. Man kan göra mycket idag utan att ses! Sen blir det naturligtvis ännu mer givande när man verkligen möts. För att klasser ska kunna besöka varandra behövs ofta ett ekonomiskt bidrag och vi ägande en stund åt att tala om vilka fonder som man kan söka pengar från:

Nordplus Junior: information på svenska

Fondet for dansk-svensk samarbejde. Man kan få 250 DKK/elev om man besöker en skola på andra sidan sundet.

Föreningen Norden administrerar de fyra bilaterala nordiska fonderna i Sverige.

Ett annat närliggande ämne att arbeta med är historia. Både i danska och svenska läroplaner poängteras vikten av att arbeta med källmaterial och källkritik. Någon som kan detta och som har material är arkiven. Karin Sjöberg, pedagog på Malmö Stadsarkiv tipsade oss och vägleder gärna vidare om man har konkreta idéer.

Vy över Ven och havet.
Ven är fantastisk lärmiljö och mötesplats för danska och svenska skolklasser.

Sen finns en mängd erfarenheter kring lärande för hållbar utveckling i och med att projektet Öresundsklassrummet håller på att avslutas (där bland annat Malmö och Københavns kommuner var partners). Läs mer om det.

Vi befann oss på Malmö Museer, så jag passade på att berätta att museet arbetar mycket med lärande för hållbar utveckling och är synnerligen användbart när det gäller historia (t ex Malmös danska tid), natur/teknik och mycket mer.

Fulla av idéer och nya intryck avslutade vi dagen. För att återvända till Birgittas ord i början – det här kan bli riktigt roligt och innehållsrikt. Kvar fanns frågan: hur finner man nu en matchande klass?

Du som läser detta – är du intresserad? På denna workshop deltog några lärare i København med omgivningar som vill ha kontakt med lärare i Malmö. De undervisar i årskurs 2-6. Är det något för dig så förmedlar jag gärna kontakt. Hör av dig till mb@skoletjenesten.dk.

Skoletjenesten Öresund är ett samarbete mellan Skoletjenesten på Sjælland, Malmö Kulturförvaltning och Malmö Högskola.