Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Skiftnyckelen på Värner Rydénskolan – bland äpplen & päron
Det var många och skiftande begrepp som fanns med i den inventering som gjorts av skolans behov och önskemål. För att Utvecklingsgruppens prioritering skulle bli så bra som möjligt var det nödvändigt att skilja på äpplen och päron – och bananer. Inför mötet kategoriserades därför alla begrepp under “Kunskap & förmågor” (läroplanen), “Arbetssätt & metoder” (lärprocesser) samt “IKT & Media” (lärande verktyg).
Därefter sattes frukterna samman till små “fruktkompotter” för att tydliggöra kopplingarna mellan de olika kategorierna. Utvecklingsgruppen kunde sedan fortsätta sitt arbete med att utse några prioriterade områden för skolan. En balansgång då det handlar om att möta kollegornas skilda önskemål och behov men samtidigt göra det hanterbart vad gäller tid och resurser så att kvalitet kan uppnås.
Stötta och inspirera kollegor
Utvecklingsgruppens tidiga antaganden för vilka områden som känns mest angelägna stämmer väl överens med slutresultatet. Men själva processen är viktig. När var och en i Utvecklingsgruppen ska gå vidare för att inspirera och stötta sina kollegor gäller det att kunna göra det med en egen förståelse och trygghet för vad skolans satsning kring lärande med IKT och medier handlar om.
Nuläge – vision
När Utvecklingsgruppen utsett tre prioriterade områden (fruktkompotter) var det dags för nästa steg i processen. Parvis fick Utvecklingsgruppen skildra skolans nuläge på en pappershalva och skildra sin vision på den andra pappershalvan. Därefter fick varje par en vikt pappersremsa med trappsteg. På varje steg fick de skriva befintliga styrkor och resurser som finns på skolan. Denna trappa fick utgöra en bro från nuläge till vision.
Värner Rydénskolans nuvarande resurser och styrkor:
- Tillit till eleven
- Annan arbetsorgansiation
- Mod och mindre grupper
- Fungerande IT
- Datorer
- Nyfikna barn
- Viljan att lära sig hos vuxna
- Skolbibliotekarie – idéspruta
- SvenskaA lärare – språkutvecklande arbetssätt
- IT-pedagog
- Nytt verktyg
- Positiv ledning
- IT-tekniker – tidsbesparande
- Styrdokument – kompetens
- SKIFTNYCKELEN
Se även presentation med med dokumentation.
Nästa steg för Utvecklingsgruppen blir att svara på frågan: Hur går vi till handling? Utöver praktiska workshops krävs det flera parallellstrukturer som hänger samman med skolans övriga mål.
Vi ska gräva djupare där vi står
Vid avstämning i Utvecklingsgruppen uttrycks både oro och förväntan. Det finns en oro för hur SKIFTNYCKELEN ska förmedlas till kollegor. Hur passar SKIFTNYCKELEN in i fritidsverksamheten? Omorganisation och hopslagning av två skolor påverkar såklart personalens arbetssituation och gör att skolan redan har ett tufft läsår. Det finns också en stor misstro till tekniken. Att den inte fungerar när man som pedagog väl ska börja använda den med eleverna.
Men gruppen talar också om att det ska bli roligt, att det är superhäftigt, att det är en möjlighet till utveckling, en möjlighet att göra saker på annat sätt, ett sätt att tänka om, ett sätt att förenkla arbetet, ett sätt att arbeta annorlunda, ett sätt att göra arbetet ännu roligare. Att det faktiskt redan finns massor av resurser och möjligheter på skolan – det är bara att gräva djupare där vi står. Målet är så klart att alla elever ska få lyckas i skolan.
Jag och Elizabeth upplevde att dagens fruktstund gav ytterligare energi och drivkraft inför fortsättningen med SKIFTNYCKELEN.
Frukt är nyttigt!
😉
Övriga blogginlägg:
- 10 sept: – Kan vi tillföra skolan något vi tidigare inte visste att vi behövde?
- 2 okt: Bland äpplen och päron
- 15 okt: Workshop x3 på Värner Rydénskolan
- 15 jan: Många droppar små …
- 16 juni: Dra åt IKT-plan med Skiftnyckelen
Charlotte Christoffersen
processtödjare & IT-pedagog
med
Elizabeth Florez
processtödjare & genuspedagog
Centrum för Pedagogisk Inspiration
Malmö stad
Foto: Charlotte Christoffersen & Elizabeth Flores