Matematik, motivation och stödmaterial!
Vattentema
Gullviksskolan åk 1-2
Läraren visar eleverna hur ett kretslopp med vatten kan skapas i en burk med varmt vatten med en isbit på locket. De får diskutera gemensamt vad som händer händer i burken och varför. Vad symboliserar vad i kretsloppet.
Utifrån dessa diskussioner skulle eleverna bygga/skapa sitt eget kretslopp. En av klasserna gjorde ett gemensamt kretslopp och den andra klassen valde att göra det gruppvis. Kreativiteten och diskussionerna flödade i klassrummet. Eleverna tränade på att använda begreppen samtidigt som de arbetade språkutvecklande.
För att gå från praktiskt arbete till mer abstrakt så valde lärarna att eleverna skulle få arbeta med begreppen de stött på. Eleverna turades om i par att dra en lapp och beskriva begreppet utan att säga själva begreppet.
Som avslutning på arbetet med begreppen fick eleverna fundera på hur de olika begreppen hänger ihop.
Text och bild av Helena Holmström