AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Vattentema i de lägre klasserna på Tingdammsskolan
Lärarna i de olika klasserna har valt helt olika sätt att arbeta med sin klass. En av lärarna,Christina, inledde temat i sin etta med en spännande berättelse om ett magiskt ISÄGG. Barnen var helt fascinerade av isägget och ville genast veta mer.
Hur skulle de bäst ta vara på isägget. Vad händer om det är kvar inne i rumstemperatur? Smälter…termometer…vattenmolekyler…Många nya begrepp som snart kommer att bli fler!
I en annan etta så var det istället fokus på alla vattnets former. Här smältes det snö i en kastrull och läraren, Anna, demonstrerade vad som hände. Hypoteser ställdes och slutsatser diskuterades ”har luften tagit allt vattnet?”…
Lektionen avslutades med en lek där alla barnen var vattenmolekyler. Häftigt sätt att befästa kunskapen hos barnen.
I tvåan så inledde läraren Inez med att be eleverna ta sin grannes händer i sina. ”Hur känns din kompis händer?” ”Kallare än mina..” Efter härliga samtal så kom det fram att Celcius hade kommit på ett bra mått för temperatur. Sen fick barnen hämta in snö och läsa av temperaturen.
Barnen fick även läsa av varmt flytande vatten. ”Hur varmt tror ni att det är?” ”Jag tror 34′ som på Grand Canaria..!”