
Inspirerande författarbesök på Nydalaskolans Litteraturfestival
I februari träffades vi för första gången, ett gäng skolbibliotekarier från grundskola, gymnasieskola och universitet som var intresserade av att samarbeta mellan skolformerna och MIK. Vi började prata om MIK i en röd tråd. Hur kan vi på skolbiblioteken rusta eleverna bäst när det rör MIK?
Förra veckan fortsatte våra diskussioner. Denna gång med utgångspunkt i att varje skolbibliotekarie hade med sig ett MIK-exempel som fungerat extra bra eller något som inte blivit riktigt som det tänkts. Det blev många intressanta diskussioner i hur vi gör, varför vi gör och varför det blir som det blir. Jag satt och lyssnade och drog några slutsatser som vi nu tar med i vårt fortsatta arbete.
Efter diskussionerna gick vi över på att titta på konkreta MIK-planer. Planerna vi tittade på kom från Gunnesboskolan, Ekerö, Pauli, Petri, Alléskolan. Vi läste och diskuterade vad vi tyckte var bra och mindre bra i dessa. Vi funderade också på om det är viktigt att ha en plan och hur det skulle kunna se ut. Sammanfattningsvis såg vi det som nödvändigt att detta är något som måste lyftas på en högre nivå, vi måste utgå från läroplanerna och vi måste samarbeta mellan skolformerna.
Vi har påbörjat samarbetsformerna där de pedagogiska diskussionerna lyfter våra tankar till en högre nivå och vi tänker fortsätta träffas två gånger/termin för att fortsätta samarbetet och samtalen. Är du skolbibliotekarie på grundskola eller gymnasium i Malmö är du varmt välkommen att vara med.