Vi har myror i brallan

Teckningar av myror uppsatta.

Bilder på myror och spindlar uppsatta på blädderblock.

Dags för nytt tema hos rosenknopparna. Terminen går mot sitt slut och vi passar på att ta en närmare titt på några invånare i naturen runt skolan och i skogen. Vi fick prata en stund om vad det stod på den nya tema-planschen.

Barngrupp sitter på golvet.

Sedan såg vi en film om myror.

Myrstack syns på datorns skärm.

Oj, vilket myller!

Två elever samtalar.

För att hitta utgångsläget gjorde vi en EPA om vad vi egentligen vet om myror. Massor av kunskaper kom fram. Efter gruppsamtalet återgick vi till paren och fick ställa frågor på allt vi ville lära oss om myror.

Frågor om myror utskrivna på papper.

Vi samlade alla gruppers frågor och nu sitter de på väggarna i klassrummen. Vi hoppas få svar på våra frågor under arbetets gång.

Bokomslag till olika böcker om myror.

Klassrummet är utrustat med nödvändig litteratur.

Instruktioner på tavlan.

Dagens träna-moln. Nu hade vi pratat och det var dags att undersöka. Indelade i grupper och utrustade med luppar gav vi oss ut på myrjakt på skolgården.

Elev gör v-tecken.

Inga problem att hitta myror.

”Vi har hittat tre myror!!!”

Elev undersöker marken.

”Jag fångar myran på pappret så att jag inte klämmer den med mina fingrar.”

Elev håller fram lupp till pedagogen.

”Titta på våra myror!”

Elever testar att titta i lupp.

Tillbaka i klassrummet var det dags att studera myrorna. Ivern var stor och det blev stundtals lite väl hetsigt runt lupparna när alla ville se på samma gång.

Elev kikar i lupp.

Vi gjorde mängder av fantastiska upptäckter som lärde oss massor om myror.

Elever testar att titta i lupp.

”De har sex ben.”

Elever testar att titta i lupp.

”De är snabba.”

Projicerade bilder på myror.

Vi plockade fram bilder på myror och tittade noga hur de verkligen ser ut. Våra egna myror rörde sig för mycket för att vi skulle kunna se ordentligt. Var sitter egentligen benen fast?

Tecknad myra.

Fröken tyckte att det var lite svårt att rita en naturtrogen myra så vi kalkerade med hjälp av dator och projektor (tips!).

Tecknad myra.

Sedan kunde till och med Belma, Anna och Katharina klara av att rita en myra, steg för steg utifrån den kalkerade myran.

Elever sitter runt ett bord.

 

Barnen redo för lärarledd teckning.

 

Elever ritar.

 

Detta är vi vana vid nu.

 

 

Elever ritar.

 

Ett steg i taget. Fröken före och barnen efter.

 

Elev ritar.

 

Alla lyckas.

 

Elev ritar.

 

Färgläggning i svart.

 

Teckningar av myror uppsatta.

Nu kryper det på väggarna. Nästa vecka är det dags för myrans näringskedja.

Text och bild: Anna Duncanson