Skolverkets Läslistor
Vi har myror i brallan
Dags för nytt tema hos rosenknopparna. Terminen går mot sitt slut och vi passar på att ta en närmare titt på några invånare i naturen runt skolan och i skogen. Vi fick prata en stund om vad det stod på den nya tema-planschen.
Sedan såg vi en film om myror.
Oj, vilket myller!
För att hitta utgångsläget gjorde vi en EPA om vad vi egentligen vet om myror. Massor av kunskaper kom fram. Efter gruppsamtalet återgick vi till paren och fick ställa frågor på allt vi ville lära oss om myror.
Vi samlade alla gruppers frågor och nu sitter de på väggarna i klassrummen. Vi hoppas få svar på våra frågor under arbetets gång.
Klassrummet är utrustat med nödvändig litteratur.
Dagens träna-moln. Nu hade vi pratat och det var dags att undersöka. Indelade i grupper och utrustade med luppar gav vi oss ut på myrjakt på skolgården.
Inga problem att hitta myror.
”Vi har hittat tre myror!!!”
”Jag fångar myran på pappret så att jag inte klämmer den med mina fingrar.”
”Titta på våra myror!”
Tillbaka i klassrummet var det dags att studera myrorna. Ivern var stor och det blev stundtals lite väl hetsigt runt lupparna när alla ville se på samma gång.
Vi gjorde mängder av fantastiska upptäckter som lärde oss massor om myror.
”De har sex ben.”
”De är snabba.”
Vi plockade fram bilder på myror och tittade noga hur de verkligen ser ut. Våra egna myror rörde sig för mycket för att vi skulle kunna se ordentligt. Var sitter egentligen benen fast?
Fröken tyckte att det var lite svårt att rita en naturtrogen myra så vi kalkerade med hjälp av dator och projektor (tips!).
Sedan kunde till och med Belma, Anna och Katharina klara av att rita en myra, steg för steg utifrån den kalkerade myran.
Barnen redo för lärarledd teckning.
Detta är vi vana vid nu.
Ett steg i taget. Fröken före och barnen efter.
Alla lyckas.
Färgläggning i svart.
Nu kryper det på väggarna. Nästa vecka är det dags för myrans näringskedja.
Text och bild: Anna Duncanson