AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Vi läser och reser
När vi är klara med temat kan vi berätta om vilka världsdelar som finns, jämföra deras storlek och beskriva var de ligger i förhållande till varandra. Vi kommer under resans gång att utforska en narrativ texttyp nämligen sagan.
Vi började med att resa till vårt grannland, nämligen Danmark. Där fann vi en härlig sagoberättare, HC Andersen. Vi lärde oss att han blev retad när han var liten.
Den första sagan vi arbetade med var ”Den fula ankungen”.
När vi högläste sagan om den fula ankungen var det lätt att hitta likheter med HC Andersens eget liv och samtalen blev långa och engagerande. De flesta av oss kunde relatera till att någon blir retad och inte får vara med.
När alla hade fått dela med sig av någon tanke om ankungen(talutrymme åt alla) illustrerade var och en berättelsen.
Många härliga ank- och svanbilder.
Nästa dag såg vi filmen ”Den fula ankungen”. Nu var vi bekanta med sagan och beredda på innehållet.
Filmen fängslade och många berördes av hur illa behandlad ankungen blev.
Efter ett samtal om budskapet i berättelsen var vi redo att formulera svar på ovanstående frågor. Den sista frågan var inte alldeles enkel för alla.
Att koppla till sig själv kan vara lite jobbigt. Många hämtade händelser från skolvardag och lek.
Vi är inne i fas 1 i cirkelmodellen. Nu är det sagor i fokus istället för faktatexter som i rymdentemat. Parallellt med detta reser vi alltså. Imorgon tar vi en närmare titt på Danmark i världsdelen Europa.
Text och bild: Anna Duncanson