Vibe-koda en digital julkalender – ett sätt för lärare att utforska AI

Promptkalender 2025
En digital promptkalender skapad i Google Gemini.
Inför en workshop med vårt IKT-nätverk tog jag fram en enkel webbplats i Google Sites som visar hur lärare kan experimentera med multimodalt lärande steg för steg. Målet var att inspirera till att utforska hur text, bild och ljud kan kombineras och att visa hur en liten idé snabbt kan växa till ett konkret undervisningsmaterial. Som exempel skapade jag en digital promptkalender för lärare, där varje lucka ger möjlighet att pröva funktioner och arbetssätt i Google Gemini.

På webbplatsen finns framför allt denna promptkalender, som är helt genererad i Google Gemini. Varje lucka innehåller en kort uppgift kopplad till ett ämnesinnehåll, där läraren får testa olika funktioner, som till exempel att:

  • skapa bilder till undervisningen

  • generera en färdig presentation

  • producera informationsgrafik

  • designa engagerande elevaktiviteter

  • differentiera en text utifrån elevers behov och nivå

  • strukturera ett lektionsinnehåll

  • skapa en podcast utifrån ett ämnesinnehåll

  • sammanfatta ett lektionsupplägg

  • ta fram interaktiva quiz och frågekort

  • visualisera komplexa begrepp

  • ta fram ett recept med en tillhörande inköpslista

  • bygga interaktiva undervisningsspel

  • skapa berättelser baserat på elevers egna texter och bilder

  • bryta ner ett ämnesinnehåll steg-för-steg
  • bygga en specialiserad AI-assistent utifrån ett specifikt ändamål

Promptkalendern är dessutom skapad med så kallad vibe-kodning. Det innebär att hela strukturen genererades genom att jag först gav Gemini en enkel instruktion som beskrev önskat innehåll och sedan vidareutvecklade idéerna i text. Gemini skapade därefter den kod som behövdes, ett enkelt och tydligt sätt för lärare att utforska vilka uppgifter och material AI kan stötta med – utan att det krävs några kunskaper i programmering!

Webbplatsen visar hur lätt det kan vara att skapa eget undervisningsmaterial anpassat efter ett specifikt pedagogiskt syfte. Du behöver egentligen bara en idé, en genomtänkt prompt och några minuter i Gemini. Syftet med både webbplatsen och kalendern är att inspirera till att pröva, skapa och reflektera.

Genom att erbjuda små och konkreta uppgifter blir det enklare för lärare att upptäcka hur Gemini kan fungera som kreativt stöd, både i planering och i produktion av multimodalt undervisningsmaterial.

I Malmö stads grundskolor arbetar vi med ett nyfiket, professionellt och ansvarsfullt förhållningssätt till generativa chattbottar. AI-verktyg kan ge stor nytta, men det är alltid lärarens omdöme som avgör när, hur och varför de används. Promptkalendern är därför lika mycket ett verktyg för att utforska AI som för att reflektera över möjligheter, begränsningar och etiska frågor.

Låt dig inspireras och skapa gärna din egen variant till dina kollegor lagom till den 1 december!

Besök webbplatsen här