Digitaliseringens paradox – när skolan vill framåt, men står still
På webbplatsen finns framför allt denna promptkalender, som är helt genererad i Google Gemini. Varje lucka innehåller en kort uppgift kopplad till ett ämnesinnehåll, där läraren får testa olika funktioner, som till exempel att:
skapa bilder till undervisningen
generera en färdig presentation
producera informationsgrafik
designa engagerande elevaktiviteter
differentiera en text utifrån elevers behov och nivå
strukturera ett lektionsinnehåll
skapa en podcast utifrån ett ämnesinnehåll
sammanfatta ett lektionsupplägg
ta fram interaktiva quiz och frågekort
visualisera komplexa begrepp
ta fram ett recept med en tillhörande inköpslista
bygga interaktiva undervisningsspel
skapa berättelser baserat på elevers egna texter och bilder
bygga en specialiserad AI-assistent utifrån ett specifikt ändamål
Promptkalendern är dessutom skapad med så kallad vibe-kodning. Det innebär att hela strukturen genererades genom att jag först gav Gemini en enkel instruktion som beskrev önskat innehåll och sedan vidareutvecklade idéerna i text. Gemini skapade därefter den kod som behövdes, ett enkelt och tydligt sätt för lärare att utforska vilka uppgifter och material AI kan stötta med – utan att det krävs några kunskaper i programmering!
Webbplatsen visar hur lätt det kan vara att skapa eget undervisningsmaterial anpassat efter ett specifikt pedagogiskt syfte. Du behöver egentligen bara en idé, en genomtänkt prompt och några minuter i Gemini. Syftet med både webbplatsen och kalendern är att inspirera till att pröva, skapa och reflektera.
Genom att erbjuda små och konkreta uppgifter blir det enklare för lärare att upptäcka hur Gemini kan fungera som kreativt stöd, både i planering och i produktion av multimodalt undervisningsmaterial.
I Malmö stads grundskolor arbetar vi med ett nyfiket, professionellt och ansvarsfullt förhållningssätt till generativa chattbottar. AI-verktyg kan ge stor nytta, men det är alltid lärarens omdöme som avgör när, hur och varför de används. Promptkalendern är därför lika mycket ett verktyg för att utforska AI som för att reflektera över möjligheter, begränsningar och etiska frågor.
Låt dig inspireras och skapa gärna din egen variant till dina kollegor lagom till den 1 december!