
Visuellt stöd i undervisning och sociala sammanhang
De deltagande lärarna hade tidigare scannat skrivuppgifter från ett nationellt prov på C-kursen. Tillsammans med redan bedömda exempeluppsatser från Skolverket blev det tolv texter att bedöma.
Sfi-rektor Yerk Liveröd beskriver metoden så här:
– Det handlar om ett inte särskilt nytt perspektiv på bedömning av elevproduktioner baserat, som namnet flagrant antyder, på jämförelse snarare än djupanalys. Slarvigt skulle man kunna säga att det är svårare att avgöra om ett enskilt äpple är gott nog om man bara äter det äpplet. För att kunna fälla ett välgrundat omdöme bör man ha smakat andra äpplen i närtid så att man har något relevant att jämföra med.
– Så vad har vi gjort? Vi har jämfört elevtexter från C-kursen. Lärarna som deltog har på sina datorskärmar fått upp texterna två och två. Eftersom det var första gången vi gjorde det har vi sedan tillsammans diskuterat vilken av dem som var bättre (eller mycket bättre). Framöver är det tänkt att lärare kan göra den här delen av bedömningen på egen hand.
– När vi tittat på sex par texter var programmet – algoritmen – redo att leverera en slags rankinglista. Den här texten hade flest positiva omdömen, den här fick färst röster och de andra däremellan. Det säger sig självt att ju fler bedömare, desto fler texter kan vi med statistisk säkerhet rangordna.
– Med listan framför oss vidtog ett spännande moment; att bestämma var gränsen för betyget E gick, och var de andra betygsgränserna skulle dras. Så vi hade en lista med tolv texter.
– Det här är ju en summativ bedömning. Vi är intresserade av det här sättet att bedöma av två skäl: Det första och viktigaste är att de skulle kunna ge oss säkrare bedömningar. Ingen bedömning kommer någonsin att kunna vara helt fri från subjektiva inslag men de studier som gjorts (läs: de som vi hittills läst) på jämförande bedömning pekar på att den här metoden höjer objektiviteten.
– Det andra skälet att vi tittar på den här metoden är att den skulle kunna minska lärares bedömningsbörda avsevärt. Inte initialt – allt nytt är krångligt och tar tid – men ganska snart och tämligen omfattande, berättade Yerk Liveröd som i efterhand kan konstatera att lärarnas bedömning följde Skolverkets.
– Vi tyckte som de.
Två lärare utanför workshopen fick bedöma en enskild text på traditionellt sätt. Resultatet blev överraskande.
– De satte betyget C, medan deltagarna i workshopen satte betyget A. En anledning till det kan vara att lärare tenderar att leta fel vid traditionell bedömning, medan jämförande bedömning gör att man istället ser förtjänster.
Det rådde väldigt god stämning under bedömningsdagen på Heleneholm och lärarna samtalade länge om bedömningsmetoden.
– Nu ska vi utvärdera för att sedan bestämma om och hur vi ska gå vidare. Vi kommer bland annat att ge konkreta tips på hur verktyget Konsens kan förbättras, säger Yerk Liveröd.
Hur upplevde du det första momentet (parvis jämförelse)?
Hur upplevde du det andra momentet (betygsgränsdragning)?
Är jämförande bedömning möjligt att genomföra i stor skala på Sfi Malmö?
Har du fler frågor, förslag eller farhågor?