Code Week är igång – Häng med på programmeringsfesten
YouTube i klassrummet
Just i förra veckan fick jag precis en sådan förfrågan om den populära BBC-serien, The Story of Tracy Beaker, som tidigare har ingått i URs programutbud här i Sverige.
Serien är baserad på boken med samma namn av Jacqueline Wilson och visades i hela fem säsonger mellan 2002 och 2006. Tack vare UR blev programmet även ett omtyckt inslag i engelska undervisningen i svenska skolor. Men visningsrättigheter vara inte för evigt – och den sista säsongen av Tracy Beaker åkte ut ur URs sortiment redan 2006. Vid ett snabbt telefonsmatal till URs kundtjänst minns den som jag pratar med att det blev många telefonsamtal från skolor efter Tracys försvinnande, men konstaterar att det inte verkar finnas någon annan svensk distributör att hänvisa till. Vad gör man i ett sådant läge?
När jag söker efter ”Tracy Beaker” på YouTube visar det sig ganska snabbt att en och samma anonyma användare har lagt upp säsongerna 1-5 av serien – samt en spelfilmsversion som gjordes 2004. En rimlig slutsats är att personen i fråga inte har gjort detta med upphovsrättsinnehavaren BBCs godkännande, och därmed gör sig skyldig till brott mot upphovsrätten. Samtidigt är det inte olagligt att titta på strömmande media på YouTube…
Men hur är det om man är lärare? Är det okej att använda den här typen av material i klassrummet? Fredrik Holmberg, som arbetar med Folkets Bio Filmpedagogerna, har föreläst en del kring upphovsrätt i skolan och menar: ”Läraren bryter inte mot lagen. Inte ens genom att använda programmet i undervisningen. Det finns ännu inget juridiskt begrepp för strömmande media.”
Min spontana reaktion i fallet Tracy Beaker är att skapa ett antal spellistor i YouTube för att göra materialet överskådligt – och att sedan sprida dessa länkar vidare till lärare. Men enligt Holmberg är det att gå för långt: ”Du hjälper lagbrytaren genom att länka till det tveksamma materialet – och du bryter mot reglerna om du inte vet att det är helt legitimt.” Att dela med sig av länkar till upphovsrättsskyddat material som finns strömmande på nätet utan upphovsrättsinnehavarens godkännande är med andra ord att gå över gränsen – samtidigt som det ännu inte är straffbart att var och en själv leta upp och visa detta material t.ex. i undervisningssammanhang.