Hoppa till innehåll
Malmö stad

Pedagog Malmö

  • Tema
    • Organisation och ledarskap
    • Undervisning
    • Forskning
    Flöde
    • Artiklar
    • Bloggposter
    • Poddar
    • Videor
  • Verksamhet
    • Anpassad skola
    • Elevhälsa
    • Fritidshem
    • Förskola
    • Grundskola F-3
    • Grundskola 4-6
    • Grundskola 7-9
    • Gymnasieskola
    • Skolbibliotek
    • Vuxenutbildning
  • Skolämne
    • Bild
    • Engelska
    • Hem- och konsumentkunskap
    • Idrott och hälsa
    • Matematik samt programmering
    • Moderna språk
    • Modersmål och minoritetsspråk
    • Musik
    • NO och teknik
    • Slöjd
    • SO-ämnen
    • Svenska och svenska som andraspråk
    • Teckenspråk för hörande
    • Ämnesövergripande
  • Om oss
    • Malmö pedagogpris 2023
    • Forskning och utveckling i samverkan 
    • Lathund för skribenter
    • Malmö delar - en didaktisk resurs
    • Om Pedagog Malmö
    • PI:s digitaliseringsuppdrag
    • Prenumerera på vårt nyhetsbrev
    • Skribenter
  1. Hem
  2. Sök
  3. transspråkande

54 sökresultat

    Rosa gymnastikskor balanserar på stock.

    Ett andra steg mot en transspråkande praktik i Malmö

    Illustrerat collage med bland annat en uggla, höghus och figurer.

    Transspråkande en väg mot det svenska språket

    Vuxen och barn läser tillsammans.

    Flerspråkighet som resurs – Transspråkande hemuppgifter

    Vi konkretiserar transspråkande genom att transspråka!

    Lärare och elever under en lektion i klassrum.

    Elevers ökade möjligheter till lärande i en transspråkande NO-undervisning

    Fötter i röda skor går uppför trappa.

    Ett första steg mot en transspråkande praktik

    Tecknade bokhyllor och jordglob.

    Skolbiblioteket som en transspråkande katalysator

    Anette Wästberg är komvuxlärare på SFI i Malmö.

    Arbetar transspråkande på SFI med hjälp av tvillingböcker

    Elever målar på papper som ringlar sig fram på golvet.

    Vad är transspråkande?

    Maria Simbotin, ämneslärare i NO, SO och teknik, Anette Petersson, processledare för projektet kring transspråkande och biträdande rektor på skolan och Kata Severin, förstelärare på Lindängeskolan.

    “Ett gränslöst lärande”

    Fredrik Lindskoug, skolbibliotekarie i biblioteket.

    Mångspråksböcker i biblioteket stärker elevers identitet

    Annika Karlsson, som skrivit en avhandling om hur flera språkliga resurser i NO-undervisningen skapar ökade möjligheter för lärande.

    ”Fördjupat lärande med flera språk”

Föregående Nästa
Prenumerera på vårt nyhetsbrev arrow
mailman

Kontakt

Utvecklingsavdelningen
Pedagogisk Inspiration
Malmö Stad
205 80 Malmö

pedagogmalmo@malmo.se

Blogga hos Pedagog Malmö

Kontakta redaktionen

Så behandlar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse för webbplatsen

Cookieinställningar

facebook Följ oss på Facebook