Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Expertgrupper och hemgrupper för Kooperativt Lärande
Större språkligt utflöde
Kapitel 2 i Gibbons bok handlar om betydelsen av att lägga upp samtalen i klassrummet på sådant sätt att eleverna ges rikligt med tillfällen att bygga ut sitt språk. Av tradition är det läraren som har stått för det största språkliga utflödet i klassrummet. Men forskning har visat att det språkliga utflöde som eleven själv producerar är det som har avgörande betydelse för dess språkutveckling. För att stötta inlärningen måste läraren därför skapa tillfällen där elever ges utrymmer för en varierad och dialoginriktad interaktion elever emellan. För att skapa interaktion mellan elever använder man sig av noga genomtänkta grupparbeten med tydligt syfte.
Kunskapsklyfta för att skapa meningsfullhet
Gibbons påpekar att en förutsättning för meningsfullt samarbete och delaktighet kring en uppgift är att det finns en informationsklyfta. Det känns sällan meningsfullt att redovisa om något som redan alla känner till. En informationsklyfta uppstår när varje elev, i par eller i grupp, sitter inne med olika delar av information så att uppgiften kan lösas endast om de delar med sig av det de vet. Genom att dela in eleverna i expertgrupper och hemgrupper skapas en informationsklyfta inom klassen.
Pussel med expertgrupper & hemgrupper
Denna struktur inom Kooperativt Lärande kallas även för ”Pussel” eller på engelska för Jigsaw. Den är utvecklad av Aronson m.fl. (1978). Jigsaw kan användas både för faktainhämtning, experiment, läsning och lyssnande. Grundtanken är att de olika grupperna ska bli ”experter” på sitt område. Gibbons ger ett exempel där klassen ska ägna sig åt insekter. Inom ramar som gäller för hela klassen fördjupar sig varje expert grupp i en och samma insekt. Ramarna kan exempelvis bestå av en allmän beskrivning, naturlig hemvist, föda, livscykel och intressanta fakta. När alla i gruppen blivit expert på sin insekt flyttar eleverna till hemgruppen där var och en berättar för de andra om sin insekt.
Hämta grafik: Kooperativt Lärande – Pussel / Jigsaw by lottech Creative Commons BY-NC-ND
Här under kan du se en film som också förklarar Expert och hemgrupper
Film: Marie Andersson
Litteratur:
Gibbons, Pauline: Stärk språket stärk lärandet. (2002)
Aronson, E. Blaney, N. Stephan C. Sikes, J. Snapp, M: The Jogsaw Classroom. Sage Publications, 1998.
Text:
Charlotte Christoffersen
Pedagogisk Inspiration Malmö
Mer att läsa i Temabloggen Kooperativt Lärande:
- Vad är Cooperative Learning?
- Grundprinciperna för Kooperativt lärande
- Rollfördelning i Kooperativt Lärande
- Kooperativt Lärande & Kollaborativt Lärande – likheter & olikheter
- Kooperativt Lärande – metod eller förhållningssätt?
Samtliga strukturer i denna blogg för Kooperativt Lärande (klicka på bilden):