Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Samarbetsinlärning genom Fyrstegsraketen
Det finns rikligt med litteratur om Cooperative Learning på engelska men endast en på svenska.
Boken heter ”Samarbetsinlärning” och är från 1998. Trots att boken har några år på nacken är den på intet sätt ur tiden. Faktum är att det är först nu som Kooperativt Lärande börjar tillämpas i svenska klassrum och då många strukturer för elevers interaktion bl.a. används inom genrepedagogiken och Bedömning för Lärande (BFL).
Boken är skriven Asko Leppilampi och Pasi Sahlberg. Pasi Sahlberg känd för sin bok Finnish lessons om varför den finska skolan hamnat i topp i internationella kunskapsmätningar.
Traditionella normer styr interaktionen
Leppilampi och Sahlberg förklarar att samarbetsinlärningens grundelement är den språkliga interaktionen mellan eleverna. Normen i det traditionella klassrummet är att tal och tankeutbyte mellan eleverna inte är önskvärt. Samtal mellan elever anses snarare störa lärandet och vara orsak till till problem och förmedlare av dåliga intryck.
Samtidigt som studier visar att när elever ges möjlighet att jämföra sina egna föreställningar med andra blir individens subjektiva kunskap till objektiv kunskap. Samarbetet behöver nödvändigtvis inte innebära att utförandet av uppgifterna går snabbare eller att eleven erbjuds en genväg för att tillägna sig större helheter. Dess största betydelse är att den stärker elevens kunskapstillägnande och att det uppstår kognitiva konflikter, då eleven befinner sig i interaktion med andra i samma situation.
Träna förmågan att muntligt resonera och argumentera
I boken ’Samarbetsinlärning’ presenterar Leppilampi och Sahlberg ’Fyrstegsraketen’, (The Four-Stage Rocket av Elizabeth G. Cohen, 1986).
För att ett demokratiskt samtal ska uppstå krävs en struktur. Om eleverna inte har getts möjlighet att samtala utan har vant sig vid att lyssna till lärarna, har de flesta bristande förmåga att diskutera. I diskussionerna är eleverna kanske osäkra på vad som förväntas av dem och vet inte hur en bra och konstruktiv diskussion bör vara. Fyrstegsraketen kan får eleverna att fästa uppmärksamheten vid fyra viktiga färdigheter; att uttrycka sig koncentrerat, att lyssna, att upprepa med egna ord och att verkligen delta.
Fyrstegsraketen kan användas inom de flesta ämnen. Flera övningstillfällen behövs för att eleverna ska behärska Fyrstegsraketen. I varje grupp utses en tidhållare för varje fas. Det ökar interaktionens kvalitet.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Pedagog Malmö. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Hämta grafik: Kooperativt Lärande – Fyrstegsraketen by lottech Creative Commons BY-NC-ND
Litteratur:
- Cohen, Elizabeth G & Lotan, Rachel A: Designing Groupwork: Strategies for the Heterogeneous Classroom, Third Edition 2014
- Leppilampi, Asko & Sahlberg, Pasi: Samarbetsinlärning (1998).
Boken ’Samarbetsinlärning’ är slut på förlagen. Möjligen kan man hitta boken i skolans bokhyllor, på antikariat eller hos bokbörsen.se . - Sahlberg, Pasi: Lärdomar från den finska skolan. 2012.
- Sahlberg, Pasi: Finnish lessons – what can the world learn from educational change in Finland? 2011
Text & grafik:
Charlotte Christoffersen
Pedagogisk Inspiration Malmö
Mer att läsa i Temabloggen Kooperativt Lärande:
- Vad är Cooperative Learning?
- Grundprinciperna för Kooperativt lärande
- Rollfördelning i Kooperativt Lärande
- Kooperativt Lärande & Kollaborativt Lärande – likheter & olikheter
- Kooperativt Lärande – metod eller förhållningssätt?
Samtliga strukturer i denna blogg för Kooperativt Lärande (klicka på bilden):