
Visuellt stöd i undervisning och sociala sammanhang
Samarbetet bygger på att två elever turas om att instruera och att utföra. Turtagningen kan ske när de ritar, skriver, gör en laboration eller konstruerar något.
Samarbete i par genom strukturerad turtagning är redan vanligt förekommande i Sverige. Framför allt genom ASL – ‘Att Skriva sig till Läsning’ med datorn som skrivverktyg. I elevernas tidiga skriv- och läsutveckling samarbetar barnen i par kring textskapandet vid dator. Under dialog turas barnen om att skriva på tangentbordet. (Trageton 2005/2014)
ASL innehåller ett starkt inslag av Kooperativt Lärande som bl.a. bygger på Vygotskijs tankar, “Det jag kan göra med hjälp av en kompis idag, kan jag göra själv i morgon” (Strandberg, 2006). Det kan vara allt från höra vilket ljud som kommer härnäst i ett ord, att hitta tecken på tangentbordet, att veta hur något stavas, komma på bra ord eller ha bra idéer till innehåll i texten.
Arne Trageton som har introducerat ASL i Skandinavien menar att pararbete i de tidiga skolåren är en lämplig början för att utveckla förmågan att samarbeta i grupp. (Trageton 2005/2014). Många är de lärare som vittnar om hur samarbetet vid datorn har utvecklat elevernas förmåga att samarbeta.
Tydliga instruktioner för fungerande samarbete
Samarbete i par är den enklaste konstellationen för samarbete. Men för att samarbetet ska leva upp till samtliga grundprinciper för Kooperativt Lärande behöver eleverna veta hur samarbetet är tänkt att fungera. Här är några goda råd
Hämta grafik: Kooperativt Lärande – Klok Penna by lottech Creative Commons BY-NC-ND
Referenser:
Trageton, Arne. Att skriva sig till läsning. IKT i förskoleklass och skola. Liber, 2005/2014.
Strandberg, Leif. Vygotskij i praktiken. Bland plugghästar och fusklappar. Norstedts Akademiska förlag, 2006.
Text & foto:
Charlotte Christoffersen
Grundskollärare i Malmö
Malmö stad
Mer att läsa i Temabloggen Kooperativt Lärande:
Samtliga strukturer i denna blogg för Kooperativt Lärande (klicka på bilden):