Publicerat:

Att koppla till genrer

En naturlig del av vår högläsning av skönlitteratur med förskoleklassen är att vi kopplar läsningen  till genrearbete. Dagligen baseras skolans arbete på olika typer av text och då vinner eleverna på att tidigt rikta in sitt tänkande mot texttyper. Vad är det vi läser nu? – Fantasi? -Nyheter? – Fakta?  (och hur vet vi i så fall att vår fakta stämmer….? Vilken tempus har en faktatext? – Ja, arbetet med genrer är onekligen lätt att spinna vidare på..!). bildvåragenrer

När det handlar om skrivande så lyfter vi alltid texttypen inför att vi ska  skriva. Det handlar absolut inte om någon djupdykning ännu, utan mer om att medvetandegöra att det finns olika slags texter samt att använda  genrekunskapen som  ett verktyg. Eleverna i förberedelseklassen har redan producerat en handfull olika texttyper!

bildåsikt
Vi tränar oss på att ha en åsikt samt att uttrycka den!

En både viktig, kul och kanske ovan sak för en del, är att uttrycka en åsikt och att motivera den. Dessutom är det spännande att lära sig att muntligt diskutera och inte minst att lyssna på kompisen, som kanske tycker helt tvärt om. bildvåratexter

Som vanligt är en av mina ledstjärnor Gibbons. Här ur Stärk språket stärk lärande (2013:101)
Som vanligt är en av mina ledstjärnor Gibbons. Här ur Stärk språket stärk lärandet (2013:101).

Nu kör vi igång igen efter lovet och då kan det passa med återgivande text. Dagen till ära kan det bli fakta om skottdagen också.  Önskar er en bra start på veckan!

 

7 Kommentarer

    Roligt att läsa om ditt arbete men jag förundras ständigt över den pågående trenden att kalla allt för genrer. För mig är det en tydlig skillnad mellan texttyper och genrer. Otydligheten blir besvärlig för såväl elever som lärare för att inte tala om hur man definierar texter. Det är nu inte bara här som denna glidning syns utan även på andra ställen – det finns t o m en lärobok som heter ”Fixa genren” och när jag samtalade med redaktören för denna medgav hon att de medvetet tänjt på gränserna. Hur ser du på detta?

    mvh

    Maria Green

    Hej och tack för din kommentar! Jag håller med om att det finns en glidning och det är väl det jag menar när jag skriver att ” vi inte djupdyker, utan mer medvetandegör att det finns olika typer av texter, som ett verktyg i vår vardag”. Jag ska fundera lite mer kring genrer kontra texttyper och återkommer kanske längre fram. Om du själv vill beskriva hur du definierar texttyper kontra genrer, eller något kring hur du jobbar med detta så återkoppla gärna! Alltid tacksam för input.
    Johanna

      Hej Johanna Detta är bra men är det inte en del barn som inte hänger med på detta ganska avancerade tänk och då mest lär sig att det är svårt? vh Pia

        Hej Pia! Genrepedagogik ( som det heter även om det på denna nivå mest handlar om att lära sig att det finns olika typer av text) bygger ju på att det just underlättar lärandet om man sätter ”en ram runt texten”, runt kontexten vilken vår text befinner sig i. Det ska inte försvåra, tvärtom hjälpa! Det ska inte vara abstrakt utan konkret som ”vad läser vi nu”? Har just nu inte min källa här men återkommer gärna med den information jag utgår från.
        Tack för din kommentar så länge!
        Johanna

    Hej igen,
    Min poäng är att det är ointressant vad jag personligen tycker eller hur jag definierar begreppen eftersom det finns en vedertagen definition av såväl genrer som texttyper och att skillnaden mellan dem är tydlig.

    Maria

      Hej igen Maria! Absolut är det så! Här i bloggen har jag kanske något diffust använt begreppet genrer, antagligen eftersom jag kopplar det till ”genrepedagogik”, men i verkligheten med mina elever pratar vi om ”olika typer av text”. Vi gör detta för att underlätta läsning och skrivning Genrepedagogik ( som det ju kallas, även om det på denna nivå mest handlar om att lära sig att det finns olika typer av text) bygger ju på att det underlättar lärandet om man sätter ”en ram runt texten”, runt kontexten vilken vår text befinner sig i. Det är detta jag vill åt.
      Jag återkommer med definition gällande skillnad genrer kontra texttyper. Tack för din kommentar så länge!
      Johanna

    http://nyisvenskaskolan.blogspot.se/2010/04/genrepedagogik.html
    se även

    Gibbons, skriver ungefär så här: Inom funktionell grammatik har begreppet genre utvidgats till att omfatta alla de språkhändelser, både muntliga och skriftliga som vi medverkar i….Denna breda definition omfattar sådant som en lektion, ett skämt, ett mail, en artikel, en recension….det är helt enkelt så att det mesta vi gör i vardagslivet när det kommer till social interaktion handlar om att delta i en specifik genre, Lyft Språket Lyft tänkandet (162:2010).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *