Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Vi tar hjälp av blommor för att träna beskrivningar

Det är mitt i sköna (nåja, just nu lite småkyliga…) maj och vi tar stöd från blommor för att träna beskrivningar.

Rabattbeskrivning

Vi sätter ordet i mitten och på varje blomblad fyller vi i våra beskrivningar. Den här gången har vi valt att beskriva vilken kategori ordet tillhör, plats, funktion, hur den låter, hur den känns och utseende. Vi har stödlappar med förklaring, bild och exempel för att komma ihåg vad t.ex. ”funktion” betyder.

Beskrivningsblomma

Blombladen är små så här gäller det att träna på att plocka ut de allra viktigaste och mest särskiljande dragen vilket kan vara ganska klurigt.

Varför gör vi det här då? Till att börja med så förekommer ”beskriv/beskrivning” på 415 ställen i Lgr 11 så att kunna göra beskrivningar, av olika slag, är viktigt att träna på. Sen fördjupar vi även vår kunskap om orden vi arbetar med. Vi lär oss också nya ord, som att det heter att hästen ”gnäggar”. Vi får också in lite ”metaspråk” – vi pratar om språk. Att kunna beskriva på ett annat sätt kan dessutom vara en viktig strategi att kunna ta till om du saknar ord eller har svårt för att plocka fram orden du kan. Du kan då ha ett sätt att ta till för att förklara vad du menar och kanske kan omgivningen hjälpa dig med vad ordet är. (Ett djur som är långt och smalt och inte har några ben och som väser? Menar du kanske en orm?)

 

(Bilder i inlägget kommer från Widgit symbolbas, samt Mycutegraphics.com)

4 kommentarer

  1. Härlig läsning, Ida! Du gör ett fantastiskt jobb. Kom ni fram till hur en sax låter då?

    1. Efter proffshjälp av era fantastiska elever så har vi nu bestämt att saxens ljud heter ”kaxar”, som i ”saxen kaxar så mycket att jag vill byta till en tystare.” :)

  2. […] är det dags att börja träna på hur man gör för att jämföra likheter och skillnader. Vi har tidigare gjort beskrivningar som vi plockar fram igen som underlag för våra jämförelser. Här har vi jämfört kor och […]

  3. […] har tidigare berättat om hur vi tog hjälp av blommor för att träna på att göra beskrivningar där vi kortfattat fick med vilken kategori ordet tillhör, plats, funktion, hur den låter, hur […]

  4. Detta är ett jätteklokt tips, tack:)

    1. Det är en av mina favoritövningar som kan varieras på massor av olika sätt och för att träna flera olika förmågor. Här är ett annat exempel på hur jag brukar träna beskrivningar: https://pedagog.malmo.se/2016/05/30/vi-tranar-pa-att-beskriva-utseende-pa-flaggor/ Detta går såklart även att göra med de ämnesspecifika expertorden inom aktuellt arbetsområde :)

  5. […] hur den här typen av språklig träning kan se ut kan ni se i bilderna nedan samt i blogginlägget Vi tar hjälp av blommor för att träna beskrivningar på bloggen Skollogopederna i Malmö […]

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.